TY - CHAP
T1 - הבסיס התיאורטי - תיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבית
AU - צוריאל, דוד
N1 - Item Citation: לפרוץ את חומת הזכוכית (קובץ בעריכת רפאל ש. פוירשטיין). עמ' 213-219
Accession Number: edsihp.000957347; Publication Type: Academic Journal; Source: לפרוץ את חומת הזכוכית (קובץ בעריכת רפאל ש. פוירשטיין).; Language: Hebrew; Original material note: מתוך חלק ג': מודל ההתערבות.; Publication Date: 20180101; Imprint: ראשון לציון: ידיעות אחרונות, 2018.
PY - 2018/1/1
Y1 - 2018/1/1
N2 - תכנית חברות, זוגיות ונישואין ( חזו"ן ) , שנהגתה ופותחה על ידי פרופ' ראובן פוירשטיין ז"ל, מבוססת על תיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבית ועל עקרונותיה . בעשורים הראשונים של פיתוח התיאוריה, החל משנות ה - 50 של המאה הקודמת, התיאוריה התמקדה בהיבטים השכליים של התפתחות האדם . עם השנים חלה הרחבה לתחומים רגשיים, חברתיים וקיומיים של האדם . התיאוריה החלה את צעדיה הראשונים על רקע ניסיון מקיף ומעמיק עם ילדים בעלי קשיים לימודיים מרקע חברתי נמוך . עם השנים פותחו כלי אבחון, אמצעי טיפול ותכניות התערבות שונות ברחבי העולם אשר יושמו על מגוון אוכלוסיות של ילדים ומבוגרים עם קשיים שונים, החל בקשיי למידה על רקע חברתי - כלכלי, דרך לקויות למידה למיניהן, וכלה בפיגור שכלי ואוטיזם . עם התפתחות התיאוריה, כושר ההשתנות נתפס לא רק במובן השכלי הצר, אלא כמרכיב מרכזי של מהות האדם תוך התייחסות למכלול הממדים האישיותיים, שכליים, חברתיים ורגשיים, ובאופן הוליסטי, מתוך ראייה כוללת של הזיקה ביניהם ( פוירשטיין, שיחה אישית ) . בהתאם לתיאוריה, החלוקה למרכיבים השונים, הנדרשת לעתים, היא בעיקר לצרכים מתודולוגיים, אך בבסיסה האדם הוא אחד ויש לראותו כשלם על כל מרכיביו . מתוך כך צמחה גישה טיפולית - הומניסטית של התייחסות לאנשים עם מוגבלויות כאנשים הזקוקים לחיים מלאים בקהילה, כולל מערכות יחסים אינטימיות ויציבות . גישה זו תואמת את גישתם של חוקרים רבים, לפיה זוגיות ואינטימיות בקרב יחידים עם צרכים מיוחדים מחזקת ומעצימה את תחושת המסוגלות של כל אחד מבני הזוג, ומשפיעה על רמת חייו בתחומים שונים ( 1985 Pitceathly
AB - תכנית חברות, זוגיות ונישואין ( חזו"ן ) , שנהגתה ופותחה על ידי פרופ' ראובן פוירשטיין ז"ל, מבוססת על תיאוריית כושר ההשתנות הקוגניטיבית ועל עקרונותיה . בעשורים הראשונים של פיתוח התיאוריה, החל משנות ה - 50 של המאה הקודמת, התיאוריה התמקדה בהיבטים השכליים של התפתחות האדם . עם השנים חלה הרחבה לתחומים רגשיים, חברתיים וקיומיים של האדם . התיאוריה החלה את צעדיה הראשונים על רקע ניסיון מקיף ומעמיק עם ילדים בעלי קשיים לימודיים מרקע חברתי נמוך . עם השנים פותחו כלי אבחון, אמצעי טיפול ותכניות התערבות שונות ברחבי העולם אשר יושמו על מגוון אוכלוסיות של ילדים ומבוגרים עם קשיים שונים, החל בקשיי למידה על רקע חברתי - כלכלי, דרך לקויות למידה למיניהן, וכלה בפיגור שכלי ואוטיזם . עם התפתחות התיאוריה, כושר ההשתנות נתפס לא רק במובן השכלי הצר, אלא כמרכיב מרכזי של מהות האדם תוך התייחסות למכלול הממדים האישיותיים, שכליים, חברתיים ורגשיים, ובאופן הוליסטי, מתוך ראייה כוללת של הזיקה ביניהם ( פוירשטיין, שיחה אישית ) . בהתאם לתיאוריה, החלוקה למרכיבים השונים, הנדרשת לעתים, היא בעיקר לצרכים מתודולוגיים, אך בבסיסה האדם הוא אחד ויש לראותו כשלם על כל מרכיביו . מתוך כך צמחה גישה טיפולית - הומניסטית של התייחסות לאנשים עם מוגבלויות כאנשים הזקוקים לחיים מלאים בקהילה, כולל מערכות יחסים אינטימיות ויציבות . גישה זו תואמת את גישתם של חוקרים רבים, לפיה זוגיות ואינטימיות בקרב יחידים עם צרכים מיוחדים מחזקת ומעצימה את תחושת המסוגלות של כל אחד מבני הזוג, ומשפיעה על רמת חייו בתחומים שונים ( 1985 Pitceathly
M3 - פרק
SN - 9789655647396
SP - 213
EP - 219
BT - לפרוץ את חומת הזכוכית
A2 - פוירשטיין, רפאל ש.
PB - ידיעות אחרונות : ספרי חמד
CY - ראשון לציון
ER -