Abstract
מטרת המחקר היא פיתוח מודל אינטגרטיבי רב ממדי לניבוי התנהגויות מורים הנתפסות כחיוביות (התנהגות אזרחית) ושליליות (התנהגות לא נאותה, איחורים) ונטייה לעזוב, באמצעות תפיסת המורה את מנהל בית הספר כמנהיג אותנטי. המודל נבדק באמצעות תיווך של עמדות ביחס לעולם העבודה של המורים המתייחסות לזהות מקצועית ושאיפות הקריירה שלהם. 605 מורים המקוננים בתוך 41 בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ובתי ספר תיכוניים ענו על שאלונים. ניתוח הנתונים התבסס על ניתוח משוואות מבניות מרובה רמות (SEM Multilevel). נמצא כי ככל שבית הספר אופיין בתפיסת מנהיגות מנהל אותנטית גבוהה על ידי המורים, כך הזהות המקצועית של המורים היתה גבוהה יותר, ונמצאה בקשר שלילי להתנהגות לא נאותה כלפי עמיתים בבית הספר. בנוסף, ככל שבית הספר אופיין בתפיסת מנהיגות אותנטית גבוהה, כך שאיפת הקריירה להתמקצעות של המורים הייתה רבה יותר ונמצאה קשורה בקשר שלילי להתנהגות לא נאותה כלפי הארגון. ייחודו של המחקר הנוכחי הוא בהשוואת התפיסות הקולקטיביות של המורים לעומת תפיסותיהם האינדיבידואליות, ממצאי המחקר מדגישים את חשיבותן של התפיסות הקולקטיביות לעומת התפיסות האינדיבידואליות של המורים והשפעתם על התנהגויותיהם. עוד נמצא כי מודל המחקר מביא להפחתת התנהגויות שליליות (CWB ונטיה לעזיבה) אך אינו מחזק התנהגויות חיוביות (OCB). תרומה יישומית של המחקר היא בעידוד מנהלים לקידום סטנדרטים גבוהים של מנהיגות אותנטית, להעלאת הזהות המקצועית ושאיפות הקריירה של המורים, ולהפחתת ההתנהגות הלא נאותה והכוונה לעזוב בקרב מורים. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The Connection between the Teachers Collectives and Individuals Perceptions of the Principal as Authentic in the Tension between their World Views and their Behaviors |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 317-352 |
Number of pages | 36 |
Journal | עיונים במינהל ובארגון החינוך |
Volume | 37 |
State | Published - 2022 |
IHP Publications
- ihp