Abstract
הכותב טוען שמעצבי המדיניות של החינוך ממלכתי דתי - מנהלי האגף ולימים המינהל לחינוך דתי במשרד החינוך - טיפחו גישה דתית קיצונית שהלכה והתעצמה במשך השנים. הם ניסו להחיל את הדת על כל תחומי החיים, והציגו את ההישמעות לגדולי התורה ולמנהיגים רוחניים כערך - מה שגרם ל"פתיחות מגויסת" ולצייתנות ללא נטילת יוזמה והכרעה עצמית. בשל כך גרמו ראשי החינוך הממלכתי דתי להופעת החינוך הדתי החלופי של מוסדות "נעם" ו"צביה", ליצירת פער בין ההתנהלות הדתית בבית הספר לאורח החיים בבית, ולהתהוות נתק מהציבור המזרחי המסורתי. תופעה נוספת שגרמה לכך היא הצבת דמותו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק (הראי"ה 1935-1865) כמושא לחיקוי במוסדות החינוך הממלכתי דתי. הרב קוק היה אמנם הוגה רבני חשוב שתמך בציונות, בניגוד לרב עמיתיו הרבנים, אך כקיצוני וכמקסימליסט בהגותו ובאורחות חייו הנחיל לתלמידיו ולתלמידי תלמידיו, ובהם ראשי החינוך הממלכתי דתי, את טיפוח הקיצוניות הדתית.
Translated title of the contribution | Religious Zionist Extremism: Education and Ideology |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 83-126 |
Number of pages | 44 |
Journal | דור לדור: קבצים לחקר תולדות החינוך היהודי בישראל ובתפוצות |
Volume | 44 |
State | Published - 2013 |
IHP Publications
- ihp
- Education -- History
- Jewish fundamentalism
- Jewish religious education -- Israel
- Kook, Abraham Isaac -- 1865-1935
- Religious Zionism
- Religious education
- חינוך -- היסטוריה
- חינוך דתי
- חינוך ממלכתי דתי
- מזרחי (תנועה)
- פונדמנטליזם יהודי
- ציונות דתית
- קוק, אברהם יצחק -- רב -- 1865-1935
- קוק, צבי יהודה -- רב -- 1890-1982