Abstract
במחקר זה נבחנה השפעת ההצלחה של למידת קריאה בשפה העברית על תחושותיהם ומחשבותיהם של הלומדים – אסירים אזרחי ישראל שהיו חסרי ידע וניסיון בקריאה בשפה העברית. המפתח להצלחה הוא גישה לימודית ייחודית להוראת קריאה: עיבוד דרמטי של טקסטים אישיים מפי הלומדים ללא כל הקניה טכנית של רכיבי הקריאה.
מממצאי המחקר עולה כי תוך כדי תהליך הלמידה התחוללו אצל המשתתפים שינויים רגשיים וחברתיים משמעותיים – שיפור בתפיסת ה"עצמי", הבנת הסיבות להצלחתם ללמוד קריאה והגברת המוטיבציה שלהם להשתקם. מהמחקר עולות שתי מסקנות מרכזיות: (א) "פתיחת" ערוץ ביטוי חוויתי-רגשי מאפשרת לאוכלוסיות אנאלפביתיות, או לכאלו שמתקשות מאוד לקרוא, לרכוש את מיומנות הקריאה; (ב) לשימוש בערוץ הלמידה החוויתי יש השפעה חיובית על מצבם הרגשי והחברתי של הלומדים.
מממצאי המחקר עולה כי תוך כדי תהליך הלמידה התחוללו אצל המשתתפים שינויים רגשיים וחברתיים משמעותיים – שיפור בתפיסת ה"עצמי", הבנת הסיבות להצלחתם ללמוד קריאה והגברת המוטיבציה שלהם להשתקם. מהמחקר עולות שתי מסקנות מרכזיות: (א) "פתיחת" ערוץ ביטוי חוויתי-רגשי מאפשרת לאוכלוסיות אנאלפביתיות, או לכאלו שמתקשות מאוד לקרוא, לרכוש את מיומנות הקריאה; (ב) לשימוש בערוץ הלמידה החוויתי יש השפעה חיובית על מצבם הרגשי והחברתי של הלומדים.
Translated title of the contribution | Prisoners reading themselves: The perceived impact of the personal story – as a tool for learning reading – on the emotional and social world of illiterate prisoners |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 165-189 |
Number of pages | 25 |
Journal | דפים |
Volume | 68 |
State | Published - 2018 |
IHP Publications
- ihp
- Bibliotherapy
- Prisoners
- Reading
- אסירים
- ביבליותרפיה
- קריאה -- לימוד והוראה