Abstract
המטרה: לפתח ולבחון מדד לבחינת התרבות האקולוגית הבית ספרית לשימור מורים. הנבדקים: כ-1,500 מורים חדשים וותיקים מ-169 בתי ספר ומנהלי בתי הספר. שיטת מחקר: הנבדקים השתתפו במחקר משולב בן שני שלבים. בשלב הראשון שהיה איכותני נערכו ראיונות וקבוצות מיקוד שבחנו את מאפייני התרבות האקולוגית הבית ספרית וסגנונות מנהיגות התורמים לשימור מורים חדשים. בשלב השני שהיה כמותני, השיבו הנבדקים לשאלון שפותח על בסיס הראיונות ועבר תיקוף. מן הממצאים הראיונות עם המורים החדשים העלו מבנה רב ממדי של התרבות האקולוגית הבית ספרית לשימור מורים חדשים הכוללת את הקטגוריות לפי סדר הבולטות הבא (מהגבוה לנמוך): פרקטיקות ארגוניות, תקשורת עמיתים, היבטים אינדיבידואליים, קהילה ותנאי עבודה ומעמד המורה. ניתוח הראיונות עם המנהלים הרחיב את ממדי הפרקטיקות הארגוניות להיבטים נוספים המדגישים את מנהיגותו של מנהל בית הספר בהקשר לשימור מורים חדשים כמו: תרבות ניהול אקטיבית בקליטת מורים חדשים, הטמעת הזיכרון הארגוני בעזרת שותפות ושיתוף המורים החדשים, תרבות ניהול פדגוגית, תהליכי חיברות, מנהיגות של "דלת פתוחה, מנגנונים של שיתוף בקשיים, ומיקוד בחוזקות המורה החדש. ניתוח חלקו הכמותני של המחקר גילה כי התרבות האקולוגית על שלושת ממדיה: יחסי עמיתים בין המורים; מדיניות הדרכה וליווי בבית ספר; ויחסי תמיכת ושיתוף בין ההנהלה לבין מורים החדשים שנמדד ובאמצעות 12 פריטי השאלון שפותח, מקנה פרספקטיבה מערכתית הוליסטית לניבוי שימור מורים החדשים, טוב יותר מאשר הגורמים שנחקרו עד כה בספרות. עוד הראה השלב הכמותני של המחקר כי בתי ספר עם רמה גבוהה של שימור מורים, מתאפיינים במכוונות מנהיגות גבוהה יותר לסגנון אותנטי, משתף ומעצב, מאשר בתי ספר עם רמת שימור נמוכה של מורים. לבסוף, נמצא ששביעות רצון ושחיקתם של כלל המורים קשורים לרמת השימור של המורים החדשים, דהיינו שביעות רצון של כלל המורים תעלה את שימור המורים החדשים, בעוד ששחיקת כלל המורים תוריד את שימור המורים החדשים. המחקר מבסס כלי מקורי תקף ומהימן היכול לסייע במאמצי שימורם של מורים בבתי הספר לאורך זמן.
Translated title of the contribution | Preserving New Teachers in the Education System :: Develop a Measure to Examine the School's Ecological Culture for Teacher Retention |
---|---|
Original language | Hebrew |
Place of Publication | רמת-גן |
Publisher | אוניברסיטת בר אילן |
Number of pages | 118 |
State | Published - 1 Jun 2019 |
Bibliographical note
Item Citation: רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, 2019. 181 ע'.Web address: https://meyda.education.gov.il/files/LishcatMadaan/TeacherAbsorption.pdf
Accession Number: edspes.112904; Publication Type: Report; Language: Hebrew; Publication Date: 20190101
Keywords
- ליווי מורים מתחילים
- נשירה
- מדדים
- מורים מתחילים
- שביעות רצון בעבודה
- אקלים בית הספר