Abstract
בשנים האחרונות, כמעט מדי שנה, עולה לסדר היום הציבורי סוגיית סקילתן של נשים בגין ניאוף, במדינות בהן המשפט השרעי הוא משפט המדינה. ההליך המשפטי, ובמיוחד טקס הסקילה הפומבי, מעורר גל מחאות גואה בעולם המערבי. הוצאה להורג בכלל, ופרט כשהיא נעשית בסקילה בידי המון זועם, מעורר שאט-נפש וביקורת מוסרית נוקבת בלבם של האמונים על ערכי המשפט ותרבות מודרניים. הפולמוס כנגד טקס הסקילה הוא עתיק-יומין ומוכר גם מתוך ספרות חז"ל. זהו עניינו של מאמר זה. בתחילת הדברים (פרק א') נציג את ההלכה המקראית, המכירה בענישה פלילית עממית. בשלב הבא של הדיון (פרק ב') נעמת את ההלכה המקראית עם ההלכה החז"לית. נראה כיצד דוחים התנאים במהלך העימות את טקס הענישה העממי, ותחתיו הם יוצרים הליך ענישה ממוסד הנשלט בידי הרשות השופטת. עם זאת, אין העם מסולק מבית הסקילה. חכמים מקפידים לשמור את הציבור מעורב, בדרכים שונות, בהליך הענישה (פרק ג'). המהלך הכפול שנוקטים חכמים - שמאל דוחה (את הענישה העממית) וימין מקרב (את מעורבות הציבור) - מעצב דימוי כפול של בית הדין: מצד אחד, בית הדין מזוהה עם העדה ונחשב נציג שלה. מצד אחר, בית הדין נבדל מן העדה ומקיים עמה יחסים לעומתיים (פרק ד'). (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | "Lex Populi" in Jewish Law |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 25-52 |
Number of pages | 28 |
Journal | דיני ישראל: שנתון לחקר המשפט העברי |
Volume | 29 |
State | Published - 2013 |
IHP Publications
- ihp
- Capital punishment
- Executions and executioners
- Punishment -- Biblical teaching
- הוצאה להורג
- עונש מוות
- ענישה במקרא