TY - JOUR
T1 - קבלה כהתרחשות- עיון ומעשה
T2 - קווי מתאר
AU - חלמיש, משה
PY - 2011
Y1 - 2011
N2 - ביסודה הקבלה היא תפיסת עולם, שרויה היא בעולם הרוח כשיטת מחשבה ואופן מחשבה, אך בד בבד גם מורת דרך לתודעת נוכחות אלוהית אימננטית ודבקות בה, וכפי שנתפרשה למקובלים הראשונים בפסוק "דע את אלוהי אביך ועבדהו". יחסיה העיוניים עם עולם ההגות בסביבתה אינם מוטלים בספק. היא יונקת מהם וחולקת עליהם. ואף על פי כן, לעולם יש לזכור כי שורשיה נטועים בעולם הדתי ובכך קושרים אותה בעבותות לעולם המעשה. אין היא מתמצית בקונטמפלציה, במדיטציה או בחוויות מיסטיות בלבד. לפיכך, גם אם הקבלה היא שיטת מחשבה הנוגעת ביסודה בתחומים תיאולוגיים, קוסמולוגיים וכיוצא באלה, מרכזיים ונעלים ככל שיהיו, מאז ומעולם היא לא נשארה בתחום העיון בלבד, אלא נשתלבה במעשים. תכלית ההלכה היא ללמוד וללמד את "הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון". תכלית הקבלה דומה אך עוברת תחילה בהכרח דרך עולם של מעלה: דע את אלוהי אביך - ועבדהו. (מתוך המאמר)
AB - ביסודה הקבלה היא תפיסת עולם, שרויה היא בעולם הרוח כשיטת מחשבה ואופן מחשבה, אך בד בבד גם מורת דרך לתודעת נוכחות אלוהית אימננטית ודבקות בה, וכפי שנתפרשה למקובלים הראשונים בפסוק "דע את אלוהי אביך ועבדהו". יחסיה העיוניים עם עולם ההגות בסביבתה אינם מוטלים בספק. היא יונקת מהם וחולקת עליהם. ואף על פי כן, לעולם יש לזכור כי שורשיה נטועים בעולם הדתי ובכך קושרים אותה בעבותות לעולם המעשה. אין היא מתמצית בקונטמפלציה, במדיטציה או בחוויות מיסטיות בלבד. לפיכך, גם אם הקבלה היא שיטת מחשבה הנוגעת ביסודה בתחומים תיאולוגיים, קוסמולוגיים וכיוצא באלה, מרכזיים ונעלים ככל שיהיו, מאז ומעולם היא לא נשארה בתחום העיון בלבד, אלא נשתלבה במעשים. תכלית ההלכה היא ללמוד וללמד את "הדרך אשר ילכו בה ואת המעשה אשר יעשון". תכלית הקבלה דומה אך עוברת תחילה בהכרח דרך עולם של מעלה: דע את אלוהי אביך - ועבדהו. (מתוך המאמר)
UR - https://merhav.nli.org.il/primo-explore/search?vid=ULI&lang=iw_IL&query=lsr10,contains,000814177
M3 - מאמר
SN - 0334-2336
VL - 70
SP - 5
EP - 33
JO - דעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה
JF - דעת: כתב-עת לפילוסופיה יהודית וקבלה
ER -