Abstract
הקשר בין זהות אתנו-לשונית של שמונים ילדים בני 4-6 ממשפחות דוברות אמהרית, לבין הידע הלקסיקלי שלהם בעברית נבחן באמצעות שאלונים סוציו-בלשניים מותאמים לילדים דו לשוניים ושתי מטלות שיום הבוחנות שמות עצם ופעלים בעברית. הילדים, שחולקו לשתי קבוצות גיל, הציגו זהות אתנו-לשונית כפולה למרות העדפתם הברורה לעברית וחרף יכולתם המועטת באמהרית. עם זאת, יכולות לשוניות גבוהות יותר בעברית תרמו לגיבוש זהות ישראלית. ילדים גדולים יותר הראו ביצועים טובים יותר מילדים צעירים יותר במטלות הלקסיקליות השונות בעברית, עם הצלחה פחותה בפעלים ביחס לשמות עצם, כצפוי אצל דו-לשוניים. הביצועים השפתיים דמו לאלו של ילדים תואמי גיל דו-לשוניים (רוסית-עברית) עם משך חשיפה קצר יותר לעברית, אך נמצאו נמוכים באופן מובהק מביצועי הילדים החד-לשוניים. מדדי זהות אמהריים/אתיופיים נמצאו בהתאמה אלו אל אלו וכן ליחס לחילופי קודים בין עברית לאמהרית ולהפך, אך לא הראו כל קשר ליכולות לקסיקליות בעברית.
Translated title of the contribution | זהות אתנו-לשונית וידע לקסיקלי בקרב ילדים ממשפחות דוברות אמהרית |
---|---|
Original language | English |
Pages (from-to) | 238-275 |
Number of pages | 38 |
Journal | עיונים בשפה וחברה |
Volume | 8 |
Issue number | 1-2 |
State | Published - 2016 |
Bibliographical note
Refereed/Peer-reviewedIHP Publications
- ihp
- יהודי אתיופיה בישראל ובארץ-ישראל
- Jews, Ethiopian -- Eretz Israel
- Jews, Ethiopian -- Israel
- עלייה וקליטה -- ילדים
- Immigrant children
- שפה אמהרית
- Amharic language
- שפה עברית -- לימוד והוראה לילדים ונוער עולים
- ילדים בגיל הרך
- Preschool children
- רכישת שפה זרה
- Second language acquisition
- רב-לשוניות
- Multilingualism
- שפה וזהות לאומית
- Language and languages -- Political aspects
- אוצר מילים
- Vocabulary