שיטתו החינוכית של שד"ל

Translated title of the contribution: Educational approach of Shmuel David Luzzato

שמואל ורגון

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

חדירת רעיונות אוניברסליים לאקלים התרבותי של אירופה בעקבות הנאורות הביאו את האינטלקטואלים היהודים, ושד"ל בתוכם, להגדרת זהות יהודית מפוצלת, שמרכיביה היו: זיקה לעם היהודי, מחויבות ליהדות, נאמנות למדינה ותחושת שייכות הומניסטית לחברת האדם באשר הוא אדם. שד"ל כמחנך יהודים מבוגרים בבית מדרש לרבנים, הראשון מסוגו, הציב לעצמו מטרות ברורות בהוראתו: חיבוב התורה על התלמידים, הענקת כלים להתמודדות עם טענות הכופרים ושאיפה להיות מוסרי ותרבותי יותר. שד"ל השתדל להנחיל ערכים אלה לתלמידיו. בתחום ההוראה ניסה לתאם בין הדת לבין התבונה האנושית, בהוראת "פשוטו של מקרא", לשון עברית, תולדות עם ישראל ומחשבת ישראל. מלבד ההוראה הפורמלית ראינו את תחושת אחריותו לשליחותו החינוכית ואת מסירותו להוראה בבית המדרש לרבנים, בד בבד עם הענקת עידוד למורים גם מחוץ לאיטליה. למדנו על דאגתו לתלמידיו, על החשיבות שייחס לפיתוח השכל האישי והרגש המוסרי, לאהבת הבריות ולפיתוח המידות הטובות. את האושר שמביאות לאדם המידות הטובות, ואת השמחה במה שיש – ניתן להשיג בעיקר על ידי לימוד תורה. העיסוק בתורה הוא התרופה לאדם מישראל נגד השפעת האטיציזמוס, המקלקלת את האדם. (מתוך המאמר)
Translated title of the contributionEducational approach of Shmuel David Luzzato
Original languageHebrew
Pages (from-to)229-253
Number of pages25
Journal אורשת; כתב עת ליהדות, לחברה ולחינוך
Volumeז
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • לוצטו, שמואל דוד -- 1800-1865
  • Luzzatto, Samuel David -- 1800-1865
  • חינוך יהודי -- איטליה
  • Jews -- Education -- Italy
  • השכלה (נאורות)
  • Enlightenment
  • Haskalah
  • יהדות ומודרניזם

Cite this