האם שיתוף פעולה מתוקשב מפחית שחיקה בקרב מורים?

Translated title of the contribution: Does computer-supported cooperative work reduce teacher burnout?

עדי שטיין-כהן, עופר ברגמן

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

מקצוע ההוראה הינו מקצוע אשר בו רמות גבוהות של שחיקה. שחיקת המורים הינה תופעה מדאיגה היות והיא נמצאת במצב החמרה בארבעת העשורים האחרונים, תוך שהיא גורמת לתחלואה, לירידה ברמת ההוראה, לעזיבה של מורים את המקצוע ופגיעה בתלמידים הנמצאים בגיל פגיע. לפיכך, ישנה חשיבות רבה לאתר גורמים המפחיתים את השחיקה בקרב המורים. בשנים האחרונות נעשה שימוש מוגבר בשיתוף פעולה מתוקשב בקרב מורים בבתי ספר בארץ. מחקר זה שיער ששיתוף פעולה מתוקשב מפחית בעקיפין את רמת השחיקה של מורים אלו. המחקר בדק מודל תאורטי שפותח על ידי מחברי המאמר, לפיו שיתוף פעולה מתוקשב בבית הספר כארגון ושל המורה כפרט מגביר את תחושת הקולגיאליות של המורה, וזו בתורה מסייעת בהפחתת שחיקת המורים. לבדיקת המודל הועברו שאלונים בקרב 107 מורים ברחבי הארץ. מממצאי המחקר עולה כי שיתוף פעולה מתוקשב בבית הספר כארגון אכן הגביר את תחושת הקולגיאליות, וזו בתורה הפחיתה את שחיקת המורים, ובכך איששו הממצאים חלקית את המודל. לא נמצא קשר מובהק בין הרמה האישית של שיתוף הפעולה המתוקשב של המורה לבין הגברת תחושת הקולגיאליות. ממצאים נוספים הראו שמורות חוות תחושה חזקה יותר של קולגיאליות ממורים, וכן שבאופן קאונטר-אינטואיטיבי לכאורה ככל שהותק של המורים גבוה יותר כך הם שחוקים פחות. בסופו של המאמר המחברים דנים במשמעות הממצאים ובמסקנות שלהם לגבי מערכת החינוך.
Translated title of the contributionDoes computer-supported cooperative work reduce teacher burnout?
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה
Editorsיורם עשת-אלקלעי, אינה בלאו, אבנר כספי, שיר אתגר, ניצה גריי, יורם קלמן, ורד זילבר-ורוד
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages174-167
Number of pages155
StatePublished - 2018

IHP Publications

  • ihp
  • Burn out (Psychology)
  • Computer networks
  • Cooperativeness
  • Teachers
  • Teachers -- Job stress
  • מורים
  • שחיקה נפשית בעבודה -- מורים
  • שיתוף פעולה
  • תקשורת מחשבים

Cite this