TY - CHAP
T1 - בית אם מפולג לא יעמוד
T2 - הערה על דת ומדינה בתקופת הבית השני על פי ברוך שפינוזה
AU - הלפר, יהודה
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - במופע הראשון של המילה 'תאוקרטיה' שיש בידינו תיאר יוספוס פלביוס את ייחודיות ממשלת הבית השני בימיו כך: 'מחוקקנו לא שם לב לאף אחד [מהמשטרים האחרים] אלא רק עשה את השלטון לתיאוקרטיה [...] כי רק בידי אלהים מסורים השררה והכוח'. אך אפילו בתאוקרטיה, על פי יוספוס, יד אלוהים איננה מסורה ישירות אל העם בלא תיווך, שכן אחרי כמה משפטים הודיע יוספוס כי 'הכהנים נתמנו על הכל', להודיענו כי שלטון האל, התאוקרטיה, הוא שלטון הכהנים. ועוד, לפי יוספוס 'ניהול המדינה כולה היה בחינת [ניהול] חגיגת הקודש', שבמרכזו ניצב בית המקדש; אנשי המדינה הזאת האמינו באלוהים ויצאו למלחמה (במקרים רבים) על פי דבר הכוהן הגדול. אם כן, נדמה כי כוונת יוספוס בשימושו במונח 'תאוקרטיה' הייתה לתאר שלטון מנוהל על ידי הכוהנים אשר כל פעולותיה נחשבו לקודש. ברוך שפינוזה, קורא מעמיק של כתבי יוספוס פלביוס, השתמש גם הוא במונח 'תאוקרטיה' (בלטינית theocratia) ואף ייחס לו את אותן הבחינות: מרכזיות בית המקדש, אמונת העם באלוהים והאמונה 'שהמצביא העליון [...] לא נבחר אלא על ידי אלוהים בלבד'. ובכל זאת, שפינוזה נמנע משימוש במונח 'תאוקרטיה' לתיאור שלטון ימי הבית השני. הוא ייחס את המונח 'תאוקרטיה' רק לשלטון שהתקיים אחרי יציאת מצרים ולפני שמשה התמנה למנהיג, וכן לתקופת יהושע והשופטים. יתרה מזאת, שפינוזה לא חלק מילות שבח ליהדות בתקופת הבית השני, בייחוד מתקופת המכבים ואילך. האם במקרה הזה נאמר כי ההבדלים בין שפינוזה ליוספוס פלביוס - מקורו ההיסטוריוני המוצהר של שפינוזה - מורים על התייחסות שונה בתכלית לתקופת הבית השני? (מתוך המאמר)
AB - במופע הראשון של המילה 'תאוקרטיה' שיש בידינו תיאר יוספוס פלביוס את ייחודיות ממשלת הבית השני בימיו כך: 'מחוקקנו לא שם לב לאף אחד [מהמשטרים האחרים] אלא רק עשה את השלטון לתיאוקרטיה [...] כי רק בידי אלהים מסורים השררה והכוח'. אך אפילו בתאוקרטיה, על פי יוספוס, יד אלוהים איננה מסורה ישירות אל העם בלא תיווך, שכן אחרי כמה משפטים הודיע יוספוס כי 'הכהנים נתמנו על הכל', להודיענו כי שלטון האל, התאוקרטיה, הוא שלטון הכהנים. ועוד, לפי יוספוס 'ניהול המדינה כולה היה בחינת [ניהול] חגיגת הקודש', שבמרכזו ניצב בית המקדש; אנשי המדינה הזאת האמינו באלוהים ויצאו למלחמה (במקרים רבים) על פי דבר הכוהן הגדול. אם כן, נדמה כי כוונת יוספוס בשימושו במונח 'תאוקרטיה' הייתה לתאר שלטון מנוהל על ידי הכוהנים אשר כל פעולותיה נחשבו לקודש. ברוך שפינוזה, קורא מעמיק של כתבי יוספוס פלביוס, השתמש גם הוא במונח 'תאוקרטיה' (בלטינית theocratia) ואף ייחס לו את אותן הבחינות: מרכזיות בית המקדש, אמונת העם באלוהים והאמונה 'שהמצביא העליון [...] לא נבחר אלא על ידי אלוהים בלבד'. ובכל זאת, שפינוזה נמנע משימוש במונח 'תאוקרטיה' לתיאור שלטון ימי הבית השני. הוא ייחס את המונח 'תאוקרטיה' רק לשלטון שהתקיים אחרי יציאת מצרים ולפני שמשה התמנה למנהיג, וכן לתקופת יהושע והשופטים. יתרה מזאת, שפינוזה לא חלק מילות שבח ליהדות בתקופת הבית השני, בייחוד מתקופת המכבים ואילך. האם במקרה הזה נאמר כי ההבדלים בין שפינוזה ליוספוס פלביוס - מקורו ההיסטוריוני המוצהר של שפינוזה - מורים על התייחסות שונה בתכלית לתקופת הבית השני? (מתוך המאמר)
UR - http://primo.nli.org.il/primo-explore/search?query=isbn,exact,9789659004225,AND&pfilter=pfilter,exact,books,AND&tab=default_tab&search_scope=ULI&sortby=rank&vid=ULI&lang=iw_IL&mode=advanced&offset=0&fromRedirectFilter=true
UR - https://www.researchgate.net/publication/331974283_byt_m_mpwlg_l_ymwd_hrh_l_dt_wmdynh_btqwpt_hbyt_hsny_l_py_brwk_spynwzh_A_House_Divided_cannot_Stand_A_Note_on_Religion_and_State_in_the_Second_Temple_Period_according_to_Benedict_Spinoza
M3 - פרק
SN - 9789659004225
T3 - אדרא הסדרה לפילוסופיה יהודית
SP - 481
EP - 505
BT - מנחה לחנה
A2 - אלקיים, אבי
A2 - מלאכי, אריאל
PB - הוצאת אדרא
CY - תל אביב
ER -