תרפיה במוזיקה וזיכרונות ילדות

דורית אמיר

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

אדם צובר זיכרונות מכל תקופות חייו, זיכרונות שמשפיעים על עיצוב זהותו, אישיותו ודרכו, בעיקר בשנות בגרותו. זיכרונות ילדות חיוביים, שלילייים וטראומטיים משפיעים על חייהם של אנשים מבוגרים הן באופן מודע והן באופן לא מודע, ופעמים רבות הם מהווים מפתח להבנת עולם הנפש ומערכות יחסים בעבר, ובכך משפיעים על ההווה והעתיד. מאמר זה עוסק בשני נושאים עיקריים: מוזיקה כמעלה זיכרונות ילדות וזיכרונות ילדות מוזיקליים. זיכרונות ילדות הם זיכרונות אישיים שמהווים פסיפס של תמונות, קולות, צלילים, שירים ומנגינות, ריחות, טעמים, סיפורים ורשמים שעיצבו את השנים הראשונות שלנו כבני אדם ונטמעו בנו במהלכן. זיכרונות מוזיקליים הם זיכרונות הקשורים ליצירות או שירים מסוימים, כלי נגינה, הופעות ומורים למוזיקה שהאדם יצר אתם קשר אישי משמעותי, והם השפיעו משמעותית על התפתחותו, עיצוב זהותו ודרך חייו. לשני הנושאים יש מקום חשוב בתרפיה במוזיקה, במיוחד בעבודה עם מבוגרים וקשישים. החוויה המוזיקלית שמתהווה באמצעות אלתור, שירה, כתיבת שירים והאזנה למוזיקה מאפשרת ליצור קשר עם מקום פנימי, יצירתי ומשחקי, להתמודד עם זיכרונות טראומטיים ובד בבד להיזכר באירועים מוזיקליים מהעבר שנחוו כטובים ומרגשים. במאמר מתארת הכותבת ארבע טכניקות עבודה שמשמשות להעלאת זיכרונות ילדות בתרפיה במוזיקה: אלתור, הקשבה למוזיקה, כתיבת שירים ופרזנטציה מוזיקלית, ומביאה דוגמאות קליניות להמחשת הדברים מתוך חדר הטיפול במוזיקה.
Original languageHebrew
Pages (from-to)107-132
Number of pages26
Journalמפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית
Volumeכ"ה
Issue number45-46
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Early memories
  • Music
  • Music therapy
  • Psychic trauma

Cite this