תרומת איברים

    Research output: Contribution to journalArticle

    Abstract

    הגדרת מותו של אדם נתונה במחלוקת בין תופסי ההלכה - אלו סבורים שהמוות הוא מות גזע המוח, ואלו סוברים שזוהי מיתתו של הלב עצמו, וכל עוד הוא פועל, גם בעזרת מכשירים, האדם מוגדר כחי. קביעה זו חשובה לגבי האפשרות ליטול איבר מאדם שעדיין ליבו פועם ולהשתילו במי שזקוק לו. יש לה חשיבות לחולים הזקוקים להשתלה כזו, לתורמים פוטנציאלים החוששים שנטילת האיבר האמור מגופם כרוך בהמתתם, וכן לצוות הרפואי שמשתתף בתהליך של תרומת איברים והשתלתם. בשל המחלוקת ההלכתית יש הנמנעים מלחתום על כרטיס תורם (אד"י) מחשש שימיתו אותם לפני רגע פטירתם, ושמא יש בחתימה מעין זו משום איבוד עצמו לדעת. המאמר רוצה לטעון שהמחלוקת ההלכתית ההיא אינה רלוונטית לשאלה של ההיתר ואולי אף החובה לתרום איברים. מסקנת המחבר היא שלפי שתי הדעות יש להתיר ואולי אף לחייב לחתום על כרטיס אד"י לגבי כל האיברים, גם לאלו הסוברים שעל פי ההלכה המוות הוא רגע מות הלב ולא המוח. טענתו העיקרית של המחבר היא שגם אם במצב מוות מוחי האדם נחשב כחי הרי לכל היותר מדובר במסירת חיי שעה כדי להציל חיי עולם של חברו, וזוהי פעולה מותרת, ואף מצוה יש בה (מתוך המאמר).
    Original languageHebrew
    Pages (from-to)329-339
    Number of pages11
    Journalתחומין
    Volume29
    StatePublished - 2009

    IHP Publications

    • ihp
    • Donation of organs, tissues, etc
    • Medicine -- Religious aspects -- Judaism
    • Transplantation of organs, tissues, etc

    Cite this