Abstract
מטרת המחקר היתה לבדוק את תרומתן של תוכניות הלימודים במקצועות: מורשת דרוזית, ספרות ערבית, של"ח וידיעת הארץ לעיצוב הזהות ולהעמקת תחושת האזרחות של המתבגר הדרוזי. המחקר נערך בשיטת המחקר האיכותני - חקר מקרה אתנוגרפי - בשני בתי ספר תיכוניים דרוזיים. בשימוש בצירוף "תוכנית לימודים" במאמר זה הכוונה לכלל הלימודים הנלמדים בבית הספר, לרבות אלה שלא הוצהר כי יש כוונה להורותם. כמו כן, הוא כולל דפוסי התנהגות לא מוצהרים, הנלמדים הלכה למעשה. ניתוח של תוכניות הלימודים ושל דרכי ההוראה עשוי להוביל לבניית מודל חינוכי שיסייע בהתאמת התכנים למטרות המונחות בבסיס התוכניות. ממצאי המחקר מראים שלתכני הלימוד ולאופן הוראתם יש מקום משמעותי בכינונה של הזהות האישית ובהעמקת תחושת האזרחות של המתבגרים הדרוזים במדינה. תכני לימוד הכוללים מסרים לחיזוק הזהות והאזרחות, בצד פעילויות חינוכיות המותאמות לאוכלוסיית התלמידים, מיזמים חינוכיים, מורים המקנים לתלמידיהם כלים ומיומנויות - כל אלה מאפשרים למתבגר לעצב את זהותו ולחזק את תחושת האזרחות והשייכות שלו. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 59-89 |
Number of pages | 31 |
Journal | דפים |
Volume | 55 |
State | Published - 2013 |
IHP Publications
- ihp
- דרוזים בישראל
- Druzes -- Israel
- זהות אתנית
- Ethnic identity
- דרוזים בישראל -- חינוך
- Druzes -- Education -- Israel
- תוכניות לימודים
- Education -- Curricula
- מתבגרים והתבגרות
- Adolescence
- Coming of age
- אזרחות (מדעי המדינה)
- Citizenship
- תלמידים
- School children
RAMBI Publications
- RAMBI Publications
- Druzes -- Israel -- Social conditions
- Education -- Israel