תפיסות מורים לגבי חוסן אורייני וחשיבותו

עליזה עמיר, אורנה הייזמן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

לאוריינות לשונית חשיבות ראשונה במעלה בתרומתה להישגים לימודיים ולהשתלבות מיטבית בחיים הבוגרים של תלמידים. היא כוללת בין היתר את אחד התפקודים המרכזיים של לומדים – היכולת להכוונה עצמית בלמידה (self regulated learning). מחקר זה מחבר מבחינה תאורטית את האוריינית הלשונית ואת כישורי הלומד העצמאי בהכוונה עצמית, ומעלה את הטענה שמיומנויות לשוניות המעוגנות בהכוונה עצמית בלמידה מהוות "חוסן אורייני". המחקר בא לבחון שני היבטים מרכזיים בתפיסת מורים מבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים וחטיבות עליונות את החוסן האורייני: (א) מידת החשיבות המיוחסת לחוסן אורייני, ו- (ב) רמת החוסן האורייני של תלמידיהם . בקרב 349 מורים הופץ שאלון המתייחס להיבטים הללו. נמצא כי מרבית המורים מייחסים חשיבות רבה לחוסן אורייני, אולם רמת החוסן האורייני של התלמידים, כפי שהיא נתפסת בעיני המורים, נמוכה עד בינונית בלבד. ממצאי המחקר מצביעים על צורך לפתח תוכניות הכשרה ופיתוח מקצועי של מורים שישלבו כלים פרקטיים ליישום בכיתה שיעצימו את יכולתם של המורים לטפח את החוסן האורייני בקרב תלמידיהם. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Journalאוריינות ושפה
StatePublished - 2022
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • Attitude (Psychology)
  • Language acquisition
  • Learning
  • Learning strategies
  • Literacy
  • Perception
  • Resilience (Personality trait)
  • Self-culture
  • Self-efficacy
  • Teachers

Cite this