'תכלית הבריאה היא האיש': מעמד האישה להלכה ולמעשה בפולמוס על אופי ההדרכה הזוגית בחברה החרדית

Translated title of the contribution: The Purpose of the Creation is the Man : The Woman's Status de facto and de jure in a Polemic on the Nature of Couple Treatments in Haredi Society

I. Hershkowitz

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapterpeer-review

Abstract

המחבר בוחן את אחד הניצנים הראשונים של ספרות ההדרכה החרדית לבני זוג 'פרקי הנהגת הבית' פרי עטו של הרב האמריקני צבי דב טראוויש. הספר פורסם בעברית בשלהי שנות השבעים, ולאחר מכן תורגם לאנגלית ונספחה לו הסכמה של בית הדין החרדי בירושלים. באמצעות הספר ואופן התקבלותו בחברה, המחבר מבקש לבחון את התפיסה המגדרית החרדית. אימוץ של שיטות טיפול המומלצות בספרי הדרכה לזוגות הוא תופעה מודרנית, ואולם בספר זה הועברו מסרים מסורתיים. הם מאדירים את מעמדו הנישא של הגבר ומקבעים את מעמדה הנחות של האישה. הגבר מוצג כתכלית הבריאה, ואילו תכליתה של האישה היא האיש. מחבר הספר אמנם ביקש לעדן את יחסו של הבעל אל אשתו, אבל העידון מקורו בתפיסתו את האישה כחסרת אישיות מוסרית וכתלויה לחלוטין בבעלה. את ספרו של טראוויש ביקר בחריפות אחד מעמיתיו, הרב משה קליין, בגנות את המנהג החדש של ספרות הדרכה שאינה מעוגנת במקורות. בניגוד לטראוויש, קליין הכיר בכך שהאישה היא בעלת כוח אינטלקטואלי משל עצמה, אבל גם מדבריו עולה שהתפיסות הפטריארכליות המסורתיות של האישה מושרשות היטב בחברה החרדית. השימוש באמצעים מודרניים אינו מעיד אפוא על חדירת רוחות חדשות המנשבות בחברה החרדית, שכן אמצעים אלו מנוכסים להעמקתם של המסרים המסורתיים.
Translated title of the contributionThe Purpose of the Creation is the Man : The Woman's Status de facto and de jure in a Polemic on the Nature of Couple Treatments in Haredi Society
Original languageHebrew
Title of host publicationמגדר בישראל
Subtitle of host publicationמחקרים חדשים על מגדר ביישוב ובמדינה
Editorsמרגלית שילה, גדעון כ"ץ
Place of Publicationשדה בוקר
Publisherמכון בן גוריון לחקר ישראל והציונות
Pages623-647
Volumeב
ISBN (Electronic) 965-510-076-6
ISBN (Print)9789655100761
StatePublished - 2011

Publication series

NameIyunim Betkumat Israel - Thematic series
Volume6

Cite this