Abstract
ההצגה 'איש חסיד היה', שהועלתה לראשונה בשנת 1968 סומנה על ידי רבים כציון דרך חשוב בחיבורה של התרבות הישראלית אל שורשיה היהודיים ובפרט אלה תרבות החסידית והוויית השטעטל המזרח אירופית. במסגרת הצגה זו זכה לפרסום רב סיפורו של גדליה, יהודי מגושם המרבה באכילה כהכנה למותו על קידוש השם, ושבשל כך זכה להיות שכנו העתידי של הבעל שם טוב בגן עדן. סיפור זה העלה מייד עם פרסומו תהיות בדבר שורשיו החסידיים והתאמתו לערכיה ולעולמה של החסידות. במאמר נדונים שורשיו החסידיים והקדם־חסידיים של הסיפור מתוך גישה דיאכרונית ותמטולוגית (מלשון theme), הבוחנת את הופעתן של גרסאות הסיפור על רקע זמנן ומקומן, וכן לאור אישיותם ועולמם של המספרים השונים. ההשוואה לגרסאות החסידיות של הסיפור ובפרט לגרסתו של הסופר החסידי אליהו כי־טוב חושפת יחסים שונים אל שאלת הכוח והגוף היהודי בנוף התרבותי שלהחברה החסידית והתרבות הציונית־הישראלית לאורך המאה העשרים. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | The Baal Shem Tov's Neighbor in the Garden of Eden ‒ A Story from 'Once There Was a Hasidic Man' and it's Connection to the Hasidic-Israeli Identity |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 119-148 |
Number of pages | 30 |
Journal | מחקרי ירושלים בפולקלור יהודי |
Volume | 36 |
State | Published - 2024 |
IHP Publications
- ihp
- Hasidim -- Legends
- Hasidism
- Human body -- Religious aspects -- Judaism
- Influence (Literary, artistic, etc.)
- Martyrdom -- Judaism