Abstract
מרחב, זמן וחברה הן מילות מפתח בשדה המחקר הגאוגרפי. לשלושתם וליחסים ביניהם פנים רבות ומשום כך, הגאוגרפיה מאז ומתמיד נתפסה כתחום דעת אינטגרטיבי חובק היבטים פיזיים – מבנה כדור הארץ, האקלים והסביבה ומשאביה; היבטים אנושיים – גאוגרפיה היסטורית, תרבות, התיישבות, חברה וכלכלה; אמצעים לתיאור המרחב – המיפוי, התכנון והמדידה. מרחב, זמן וחברה הם גם מילות מפתח בתחום שימור מורשת התרבות המוחשית, הנכסים (properties) והנופים (landscapes) המייצגים אותה. בתיאור ובחקר הנכסים והנופים ובהחלטות לשמרם נקשרים נושאים כמו היסטוריה, תרבות, סביבה, חברה, פיתוח, ניהול ותכנון, תיעוד ומדידה. הקרבה בין מדע הגאוגרפיה לחקר שימור מורשת התרבות המוחשית הובילה במשך שנים להכללת נושא השימור בנושאי הלימוד השונים שנלמדו ונחקרו במקצוע הגאוגרפיה – בקורסים, בסמינרים ובסדנאות. אלא שבמהלך השנים חלו תמורות מרחיקות לכת במחלקות לגאוגרפיה בעולם ובישראל כמו גם בתחום שימור מורשת התרבות המוחשית. בגאוגרפיה בלט השינוי בהרחבת הקשרים בין התחום לבין תחומי דעת חדשים במדעי הרוח, החברה והטבע, בעלייה במספר ההיבטים הנלמדים ונחקרים, ובהעדפת יצירתן של תוכניות לימוד מובנות, על פני ההפרדה והשיוך לקורסים קיימים. בשימור מורשת התרבות המוחשית, בולט המעבר מעיסוק מצומצם בעשייה השימורית ובהבלטת ההיבט ההיסטורי, התרבותי והעיצובי של הפריט הבודד, לעיסוק בהיבטים מגוונים יותר ובעיקר חברתיים, פוליטיים, סביבתיים ותכנוניים. להתפתחויות אלה – הן במקצוע הגאוגרפיה והן בנושא מורשת התרבות המוחשית – היו השלכות לקידום תוכניות לימוד בנושא שימור מורשת התרבות המוחשית במרבית מחלקות הגאוגרפיה בעולם. מאמר זה סוקר את השינויים שחלו בתפיסת נושא שימור מורשת התרבות המוחשית, את הקשרים בין היבטיו השונים למקצוע הגאוגרפיה ואת הניסיון לקידומה של תוכנית לימודים מובנית בנושא זה גם במחלקות הגאוגרפיה בישראל. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | Conservation of tangible cultural heritage and landscape - its integration in the study of geography in Israel |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 175–196 |
Number of pages | 1 |
Journal | אופקים בגאוגרפיה |
Volume | 100 |
State | Published - 2022 |
IHP Publications
- ihp
- Cultural landscapes
- Cultural property
- Geography
- Geography -- Study and teaching
- Historic preservation
- Landscape protection
- Research
- Universities and colleges