קידום יכולת פרו-חברתית של ילדי גן עם אוטיזם בתפקוד גבוה באמצעות תכנית התערבות מתווכת מחשב

סיגל עדן, עטרה אורן

Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceedingChapter

Abstract

המחקר עסק בשתי מטרות מרכזיות: לבחון האם קיים פער בין ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה (HFASD) לילדים בהתפתחות תקינה ביכולתם לנהוג בפרו-חברתיות, וכן להשוות יכולת זו בין ילדים עם HFASD שהתנסו בהתערבות מתווכת מחשב לבין ילדים עם HFASD שהתנסו בהתערבות שאינה מתווכת מחשב. במחקר השתתפו 58 ילדים בגילאי 7-4 (28 עם HFASD, ו-30 ילדים בהתפתחות תקינה).קבוצת הילדים עם HFASD חולקה לשתי קבוצות ניסוי: אחת התנסתה בתכנית מתווכת מחשב והשנייה בתכנית שאינה מתווכת מחשב. בעזרת תכנית מובנית במחשב בת תשעה מפגשים, הכוללת סרטונים, סמלים, תמונות והמחזה, התנסו הילדים במעבר יעיל בין השלבים לפתרון בעיות, על בסיס עקרונות ה-CBT) Cognitive Behavior Therapy ). תכנית ההתערבות שאינה מתווכת מחשב היתה זהה, אך את השימוש בטכנולוגיה החליפו תמונות וסמלים מודפסים. לפני ואחרי תכנית ההתערבות נערכו תצפיות במטרה לבחון ולהעריך את היכולת הפרו-חברתית של הנבדקים. ממצאי המחקר טרם העברת תכנית ההתערבות מעידים על פערים ביכולת לבין ילדים בהתפתחות תקינה. לאחר ההתערבות צומצם הפער בין הקבוצות. עוד נמצא, כי בחלק מן המדדים תכנית ההתערבות מתווכת המחשב הביאה לשיפור משמעותי יותר בקרב הילדים עם HFASD לעומת תכנית ההתערבות שאינה מתווכת מחשב ובהשוואה לילדים בהתפתחות תקינה. לסיכום, המחקר מצביע על היעילות שבשימוש בתכנית התערבות מתווכת מחשב לקידום יכולת פרו-חברתית בקרב ילדים עם HDASD בגיל הגן. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Title of host publicationהאדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ)
Publisherהאוניברסיטה הפתוחה ושה"ם
Pages12 (2017), 152ע-144ע
Number of pages133
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Autistic children
  • Computers
  • Preschool children
  • Social skills

Cite this