פרחי הוראה מתנסים בבית-הספר: תכנית פרקטיקום בניהול ומה היא מאפשרת

אתי גלעד

    Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

    Abstract

    מעקב אחר תהליכי התפתחותה של מערכת החינוך מגלה שהמורה נדרש היום להתמודד עם אתגרים חברתיים וחינוכיים מורכבים יותר מבעבר. כמו-כן, הולכים ומתרבים תפקידי ריכוז וניהול בבתי-הספר ובקהילה. בשל תהליכים אלה מתחזק הצורך בפיתוח של המורה כמנהיג היודע לזהות את זירת פעולתו הקרובה והרחוקה ולגייס את עצמותיה למימוש החזון החינוכי. מורים במערכות החינוך ומנהליהם נדרשים להוכיח את התהליכים והתוצרים של ארגונם בפני לקוחותיהם הישירים והעקיפים. שינויים אלה מחייבים שינויים בהכשרת מורים בכלל ובהתנסות מעשית בפרט. מאמר זה מתאר את המרכיבים הייחודיים של סדנת פרקטיקום בניהול, ובוחן את האפשרויות הגלומות בסדנה זו בכל הנוגע לסטודנטים. המאמר מתבסס על שני מקורות: תכנית החוג למנהל מערכות חינוך ותכנית סדנת פרקטיקום לניהול שנערכה במכללת "אחווה" בשנת הלימודים תשס"ד. ההתנסות בבית-הספר והקניית מיומנויות וכלים מתחום הניהול והארגון מאפשרים לסטודנים ללמוד, להבין ולנתח את הארגון מזוויות ראייה שונות. פרקטיקום בניהול על-פי עקרונותיה של התפיסה של הסטודנטים את בית-הספר כסביבת עבודה עתידית. לא עוד מורה-כיתה אלא מורה-בית-ספר. מורה שתפקידו אינו מצטמצם בהוראה בכיתה, אלא מורה אקטיבי, חלק מארגון, הנוטל חלק פעיל בחיי בית-הספר, בפיתוחו בצמיחתו כארגון חינוכי. (מתוך המאמר)
    Original languageHebrew
    Pages (from-to)21-42
    Number of pages22
    Journalמעוף ומעשה במכללת אחוה
    Volume11
    StatePublished - 2005

    IHP Publications

    • ihp
    • Associations, institutions, etc
    • Corporate culture
    • Education -- Israel -- Administration
    • Educational leadership
    • School management and organization
    • School principals
    • Schools
    • Student teachers
    • Teachers
    • Teachers -- Training of

    Cite this