Abstract
היוזמה לביצוע פרויקט זה באה על רקע נתונים שהתקבלו ממיפוי בית ספרי בשנת תשנ"ח בתחומי הלימוד והתפקוד השונים. המיפוי הראה שרמת התפקוד הכללית היא נמוכה מאד בכל התחומים ושתוכניות הלימוד הקיימות אינן מביאות שיפור או התקדמות. בין היתר, נמצא שרק 5 מתוך 60 תלמידים אוכלים באופן עצמאי. השאר מואכלים ע"י מבוגרים או ניזונים באופן מלאכותי מזונדה או גסטרו. הנחת היסוד הייתה שפיגור שכלי אינו מצדיק ואינו מסביר את הנתונים של חוסר תפקוד וחוסר אונים כללי של התלמידים. התחושה שיש צורך בשינוי הביאה לבניית תוכנית טיפולית/לימודית ממוקדת בתחום האכילה. התוכנית מדורגת ומובנית וכוללת חלק תיאורטי וחלק מעשי. כבסיס תיאורטי שימש חומר עיוני רב בנושא האכילה, מהיבטים פיזיולוגיים, פסיכולוגיים, מוטוריים, תקשורתיים, תפקודיים, מוסריים וחינוכיים. בחלק המעשי נעשה שימוש בכלים אקדמיים כאיסוף נתונים, מיפוי, למידה ובחינת מודלים שונים לאבחון ולהתערבות. מתוך המודלים נבחרו לשימוש היעילים והישימים ביותר. התוכנית בוצעה בשנים 1998-2008, תוך מעקב, בדיקת תוצאות, תיעוד, ביצוע שינויים והשתלמויות צוות. בעקבותיה חלו שינויים איכותיים הן בתפקוד התלמידים, הן באופן הטיפול של הצוות והן ברמה הארגונית-מנהלית. "פרוייקט אכילה עצמאית" משקף עבודה ממוקדת מטרה, לאורך תקופה, להבדיל מעבודה שגרתית ש"הרדימה" את השטח במשך שנים ולא חתרה לתוצאות ולשינויים כמו אלה שהוגדרו כאן. במהלך השנים הועברו תלמידים רבים שתפקודם השתפר מבי"ס במעון לבתי ספר חיצוניים בקהילה, שם השתלבו בהצלחה. עבודה מקיפה זו עשויה לסייע לצוותים העובדים עם אוכלוסיה כזו. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 53-71 |
Number of pages | 19 |
Journal | סחי"ש : סוגיות בחינוך מיוחד ובשילוב |
Volume | 26 |
Issue number | 1 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- Children -- Nutrition
- Children with mental disabilities
- Eating disorders
- Food
- People with disabilities -- Social aspects