Abstract
אחד האתגרים הגדולים והמורכבים של כל ארגון הוא ניהול הידע. ריווי המידע המאפיין את התקופה הנוכחית הפך את תהליכי ניהול הידע למורכבים עוד יותר. לכן, התעורר הצורך בהתערבות של כלי אוטומציה מתקדמים המבוססים על טכנולוגיית בינה מלאכותית (AI) בתהליכי הניהול של הידע הארגוני. הצורך בטכנולוגיות המתקדמות לניהול הידע הולך וגובר ככל שעולה החשיבות של ניצול הידע להצלחה הארגונית בשווקים הדינאמיים. טכנולוגיות AI מאפשרות לייעל ולמקסם את תהליכי האיסוף, הניהול והעיבוד של הידע, תוך יצירת ערך משמעותי עבור הארגונים, שיפור הביצועים ויצירת הזדמנויות עסקיות אל מול מתחריהם. עם זאת, כניסת טכנולוגיית AI לארגונים עלולה לעורר את חששם של העובדים מהשינוי ומאיבוד מקום עבודתם, ועל כן להוביל להתנגדותם למהלך ארגוני זה. התנגדות זו עלולה להתבטא בין היתר באי רצונם לשתף את הידע שלהם עם הארגון ולהסתיר אותו באופן מכוון. פגיעה במוטיבציה לשיתוף ידע עלולה לפגוע באיכות הידע הארגוני ובניהולו, ולהוביל לפערים משמעותיים בין הידע הנגיש לארגון לבין הידע האישי הקיים אצל העובדים. אי-התאמות אלו עלולות להטות את מערכת בינה מלאכותית המנהלת את הידע הארגוני, ובסופו של דבר לפגוע בפעילות הארגונית. כך, הצורך בטכנולוגיות חכמות לניהול ידע מצד אחד, והסכנות הכרוכות בכניסת טכנולוגיות חכמות עבור מוטיבציית העובדים לשיתוף ידע מצד שני יוצרות את הפרדוקס בניהול הידע הארגוני ומעלות את החשיבות לניהול נכון של כניסת מערכות חכמות לארגונים. מאמר זה דן בפרדוקס של ניהול ידע בעידן ה -AI, ובצורך של ארגונים לאזן בין היתרונות של מערכות מבוססות AI המסייעות בניהול הידע הארגוני אל מול הסיכונים והאתגרים הפוטנציאליים הקשורים בהתנהלות העובדים, ומציין מספר כלים פרקטיים עבור מנהלים אשר יכולים לסייע בהתמודדות עם האתגרים והמורכבות של שילוב AI בארגונים. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Journal | תיאוריה ופרקטיקה בניהול |
Volume | 6 |
State | Published - 2023 |
IHP Publications
- ihp
- Artificial intelligence
- Associations, institutions, etc
- Corporate culture
- Employees
- Intellectual capital
- Knowledge and learning
- Knowledge management