Abstract
"האמנות היא שקר שמאפשר לנו להכיר את האמת" (פאבלו פיקאסו). בסרט "בת האמן" (2022), מרגריטה לינטון, במאית ויוצרת, יחד עם יניב לינטון במאי שותף וצלם, מתעדת את ניסיונה ליצור סרט על אביה, אמן בעל שם, שהקשר עימו נותק במהלך שנות התבגרותה. תערוכה רטרוספקטיבית שלו במוזיאון תל אביב מהווה טריגר לניסיונה לחדש ולתקן את הקשר עימו. הסרט עוקב אחרי מפח הנפש בעקבות נסיונות חוזרים לרתום את האב לפרויקט ואת ההיעדר ביחסי אב ובת בחייה. הוא מציב שאלה מהותית הנוגעת לייצוג של היעדר בעולמו של הסובייקט. המאמר דן מנקודת מבט פסיכואנליטית באופן שבו הסרט מגלם ומייצג פרדוקס זה שבין היעדרות לנוכחות וכיצד הוא מבנה מרחב לעיבוד ותיקון. ההיעדר מקבל צורה וייצוג במרחב האשלייתי, בקולנוע. שם ניתן לברוא את מה שלא יכול להתקיים במציאות. יתר על כן, דווקא מתוך הכזב והתעתוע, מתוך הדיון, מבצבצת אמת נפשית. הסרט עצמו, כל אטען מכין פוטנציאל לעיבוד ותיקון אל מול המחיקה והיעדר הכרוכים בחויית ההיעדר. במאמר אדון במדרג של אופני ייצוג, מדרגה ייצוגית קרובה לאובייקט לדרגה ייצוגית שמתרחקת ממנו, רמה סימבולית. אתייחס לאופן שבו החוויה אל מול הנוכח הנעדר מכריחה את הסובייקט למצוא דרכים להתמקם מול אובייקט שהוא סוג של פנטום, או רוח רפאים. הסרט לא רק מייצג היעדרות אלא שסופו מעניק נקות מבט חדשה באמצעות מהלך שבו המאוחר מאפשר רה-ארגון של המוקדם ותובנה מחודשת. בכך נפתחת הזדמנות רפלקסיבית המאפשרת עיבוד ותיקון לחויית ההיעדר המאפשרת השלמה עם החסר הקיומי שבנפש. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 1541-1552 |
Number of pages | 12 |
Journal | טיפול באמנויות |
Volume | 13 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2023 |
IHP Publications
- ihp
- Child development
- Documentary films
- Fathers and daughters
- Identity (Psychology)
- Metaphor
- Motion pictures
- Psychoanalysis
- Psychoanalysis and art
- Psychoanalysis and motion pictures
- Science fiction -- Stories, plots, etc
- Time in motion pictures
- Vacuum