Abstract
פיוט "האדרת והאמונה" מופיע כיום בסידורים רבים, ובדרך כלל מיד לפני "ברוך שאמר". מה מקורו? האם שם מקומו מאז ומעולם? המאמר פותח בדיון קצר על אופיו הספרותי ומביא כמה קטעים מספרו של מאיר בר-אילן. הפייטן מייחס מידות טובות ותארים שונים לה' המכונה בפיוט בתואר "חי העולמים", כלומר, הקיים לנצח. תואר זה לה' (ללא ה"א הידיעה) ידוע מן הירו' ברכות פ"ב ה"ג ע"ג. מבנה הפיוט הוא כ"ב טורים הנחלקים לשתי צלעיות, ובכל צלעית שתי מלים. הצלע הראשונה ניתנת בסדר אלפביתי כפול, בעוד השנייה הינה קבועה לאורך כל הפיוט כלומר, ליטאניה. לגבי הנוסח - כמה טורים בסידור שונים מאלו שבהיכלות רבתי. רק כ"י אוקספורד 1531 מקורב לנוסח שבסידור, אך לא תמיד. הסדר הפנימי של הפיוט הוא אלפביתי כדרך פרקי תנ"ך המסודרים באופן זה אף צורתו של הטור, שתי צלעיות אשר השנייה שווה בכל הטורים, מצויה בתנ"ך, יש בו מיזוג של שתי צורות ספרותיות - סדר א"ב וענייה קבועה - המצויות כל אחת בנפרד בתנ"ך. צורתו זו מעידה על הפיוט שקדום הוא מאד, ואפשר שהתחבר סמוך לתקופת הבית. הפזמון הקבוע בפיוט מלמד כי נהוג היה, כנראה, לאומרו חזן וקהל יחדיו, כדרך שחז"ל מתארים את אמירת שירת הים. המאמר מציג את הרקע התרבותי של הפיוט.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | מנחה למנחם (קובץ בעריכת חנה עמית, אביעד הכהן וחיים באר) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | הוצאת הקיבוץ המאוחד |
Pages | 99-110 |
Number of pages | 12 |
ISBN (Print) | 9789650204266 |
State | Published - 2007 |
IHP Publications
- ihp
- Hasidism, Medieval
- Hekhalot literature
- Piyyutim