Abstract
הוראת תנ"ך בחמ"ד הינה ייחודית בשל המטרות המגוונות המאפיינות אותה. נוסף על המטרות הלימודיות המשותפות לכל מקצועות הלימוד, לתנ"ך מטרות רגשיות, ערכיות והתנהגותיות המשקפות את ערכי החמ"ד ומשנתו. הקדושה המיוחסת לתנ"ך ומרכזיות ההוראה והלימוד, משתקפת בציפיות המרובות שיש למורים מהוראת התנ"ך בתחום הערכי והרגשי, בשעות המרובות המיועדות ללימוד תנ"ך ובהיקף הלימוד, שכן מרבית תלמידי החמ"ד נבחנים בבחינת הבגרות בהיקף של 5 יחידות לימוד. בשנים האחרונות נשמעים בקרב גורמים שונים בשדה החינוכי קולות המביעים אי שביעות רצון מתוכנית הלימודים הנוכחית, ומגודל הפער שבין המטרות המופיעות בתוכנית הלימודים לבין הוראת התנ"ך כפי שהיא מתבצעת בפועל. פער זה הוביל את ראשות מנהל החינוך הדתי להכרה בצורך לעריכת שינויים בהוראת התנ"ך. ההתמקדות במורים לתנ"ך מעוגנת בהנחה שהמורים הם עמוד התווך בבסיסה של כל תוכנית לימודים. כדי שהטמעת תוכניות לימודים חדשות בבית הספר תצלח, יש להכיר ולהבין את עמדות המורים המלמדים את המקצוע, להיות מודעים לאתגרים העומדים בפניהם ולקשיים איתם הם מתמודדים. המאמר מביא סקר שתיאר וניתח את עמדותיהם של המורים לתנ"ך בחטיבה העליונה בחינוך הממלכתי דתי בנוגע לכמה שאלות בסיסיות הקשורות לתוכנית הלימודים, לדרכי ההוראה בכיתה ולמבנה בחינת הבגרות. הסקר נערך על פי הזמנת מנהל החינוך הדתי, ויוצג בפני ועדת המקצוע, שתוכל להתבסס על תשתית נתונים מוצקה בבואה לבצע רפורמות בתוכנית הלימודים בתנ"ך. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 2011 |
Number of pages | 1 |
Journal | לימודים |
Volume | 1 |
State | Published - 2011 |
IHP Publications
- ihp
- Attitude (Psychology)
- Bible -- Study and teaching
- Jewish religious education -- Israel
- Teachers