Abstract
המאמר סוקר מחקר עדכני שבדק את השפעתו של מצג דיגלוסי זה על רכישתן של מיומנויות בסיסיות בקריאה. הנתונים מראים שהמרחק הפונולוגי בין השפה שאותה דוברים הילדים לבין השפה הכתובה, שהוא אחד מהמאפיינים המרכזיים של דיגלוסיה, מפריע באופן ישיר לרכישת מיומנויות לשוניות בשפה הסטנדרטית ולתהליכי קריאה בסיסיים כגון רגישות פונולוגית לפונמות סטנדרטיות, ייצוג פונולוגי של יחידות פונולוגיות המאפיינות את השפה הסטנדרטית, שליפת מילים סטנדרטיות, מודעות לקשר הלשוני שבין הייצוגים של מילים בשני גווני השפה, דיוק בפיענוח המילה, שטף קריאה והבנה שמיעתית. המאמר גם סוקר את הממצאים לגבי השפעתה של חשיפה מוקדמת לשפה הסטנדרטית בצורתה המדוברת על רכישתן של מיומנויות לשוניות ואורייניות בשפה הסטנדרטית, וטוען שלמרות התרומה הרבה לרכישת תהליכים בסיסיים בשפה הסטנדרטית, מקצת תהליכים אלה אינם מגיעים לרמה משביעת רצון גם בקרב ילדים שנחשפו לשפה הסטנדרטית. המאמר נחתם בהשערה שחשיפה מובנית, ממוקדת ומתווכת יכולה להיות יעילה יותר בהקניית ידע לשוני ומיומנויות אורייניות בשפה הסטנדרטית מחשיפה "טבעית" לשפה זו (תקציר מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 105-126 |
Number of pages | 22 |
Journal | אוריינות ושפה |
Volume | 1 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Arabic language
- Arabic language -- Spoken Arabic
- Diglossia (Linguistics)
- Reading
- דיגלוסיה (בלשנות)
- קריאה
- שפה ערבית
- שפה ערבית מדוברת