Abstract
החטיבה השירית של שנות הארבעים והחמישים של אורי צבי גרינברג, ובעיקר של שיר 'לוח הארץ', שהחלו להידפס משנת תש"י התאפיינו בעושר של סמלי התבוננות מופנמת ומופשטת. ההתבוננות הזאת התקבלה כשינוי בטון ובאווירה ולא נקשרה לאותות שבישרוה כבר בשירתו המוקדמת. באותן שנים היה גדעון כצנלסון המבקר היחיד שניסה לפרש את מחזורי השירה האלה בכלים שנותקו ממסורת ההסתכלות השגורה בשירת אצ"ג. בסדרה של מאמרי תגובה, שפורסמו סמוך למדי למועד פרסום השירים, אף כי מעמדה של מבקר מנודה, ניסה להעמיד תפישה כוללת בדבר משמעותם של סמלי יסוד בשירי שנות החמישים של 'לוח הארץ'. במסגרת תפישה שחידש היה הראשון שהבחין כי שירי 'לוח הארץ' ושירי 'רחובות הנהר' קובעים לעצמם 'נוסח ספרותי עברי של תקופה חדשה' ביצירת אצ"ג ועם זה קשורים למערכות סמלים בכלל יצירת אצ"ג. מאמריו עומדים על האופי המיוחד של האקספרסיוניזם בשירת אצ"ג ומסייעים לפענח את הרציפות הפנימית שלה. את הביטויים הסמליים המופשטים ביצירת אצ"ג צייר כמערכת קואורדינטות במפה השירית המורכבת של הליריקה המאוחרת בשנות החמישים והשישים. הדברים המובאים במאמר הזה ממשיכים את הדיון של כצנלסון בשלושה סמלים, עיגול, עמוד ואספקלר, ומבליטים את הבסיס התאורטי להבנת המופשטות ההגותית שמציינת את צורת כינונם מן החטיבות המוקדמות ועד לחטיבות המאוחרות של יצירתו.
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | ממתכת השכל חצוב (קובץ בעריכת חנן חבר) |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מוסד ביאליק |
Pages | 78-120 |
Number of pages | 43 |
ISBN (Print) | 9789653429789 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Columns
- Expressionism in literature
- Greenberg, Uri Zvi -- 1896-1981
- Mirrors
- Symbolism