סטודנטים מסנגרים על עצמם: על יחסי הגומלין בין סנגור עצמי וממדי ההקשר החברתי

אלדעה ויצמן, לאה קוזמינסקי, ציפי הורניק-לוריא

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

תכניות הנחיה רבות פותחו כדי לסייע לסטודנטים בהשכלה הגבוהה לסנגר על עצמם. מרבית המחקר בנושא הסנגור העצמי בוצע בעיקר מנקודת המבט של מבנה ותוכן תכניות ההתערבות, והשפעתן על פיתוח הקריירה (לסקירה נרחבת אצל קוזמינסקי, 2004). יחד עם זאת, לא נעשה כל מחקר שבחן את מבנה השיח בדגמים קיימים של סנגור עצמי בכלל, ושל בעלי לקויות בפרט. את החסר הזה בא למלא המחקר שיתואר במאמר זה, שמראשיתו הסתמך על שלוש הנחות עבודה: (1) בניית תכנית התערבות והערכתה - ראוי שיתבססו על בחינה מוקדמת של דגמים קיימים. (2) המחקר בתחום הסוציו-פרגמטיקה מספק כלים לניתוח דפוסי סנגור בהקשר, בעיקר בהתבסס על תפיסת פעולות דיבור בהקשרן. (3) חקר השיח הפרגמטי של סנגור עצמי עשוי לתרום הן לשיפור תכניות ההתערבות והן להעשרת הידע על ביצוע פעולות דיבור בהקשר. בהתבסס על האמור לעיל, בא המחקר המתואר כאן לבחון בחינה פרגמטית (סעיף 3) אסטרטגיות של סנגור עצמי אצל סטודנטים עם לקות קריאה בהשוואה לסנגור עצמי אצל סטודנטים ללא לקות קריאה באותן סיטואציות. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)117-138
Number of pages22
Journalחלקת לשון: כתב-עת למחקרים בבלשנות השימושית, בטיפוח החינוך הלשוני ובאוריינות
Volume50
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • College students
  • Communicative competence
  • Pragmatics
  • Reading disability
  • Rhetoric
  • Speech acts (Linguistics)

Cite this