Abstract
מאמר זה עוסק בעיצוב זיכרון השואה בעבודתו של האומן יוסל ברגנר. ברגנר חווה את הפעילות התוססת של ורשה בהשפעת אביו, המשורר מלך ראוויטש, שהיה מזכיר איגוד הסופרים והעיתונאים היהודים בוורשה. שנתיים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה עבר ברגנר לאוסטרליה, ובזמן המלחמה צייר מדמיונו סדרת ציורים פיגורטיביים של יהודי ורשה, מפתיעים בקרבה שלהם למציאות. לאחר שעלה לארץ ב-1950 החל ברגנר לצייר בסגנון המושפע מהסוריאליזם. במאמר הזה אתמקד בניתוח הציור החידתי ׳סוס העץ חוזר׳. אציע פרשנות אומנותית-ספרותית לציור על רקע השואה ובהשוואה לעבודותיו האחרות של ברגנר. סוס העץ שבציור הוא בודד ואינו ממלא ביצירה את תפקידו השגרתי כמשחק צעצוע. בשנות החמישים צייר ברגנר את סוס העץ בפינת חדר, מייצג את הילדות האבודה או את ההתעלמות מהסכנה שתוארו בשיר של נתן זך. בשנות השבעים חזר סוס העץ וצויר בזעקת כאב. ביצירה שבמוקד דיוננו מסוף שנות השישים, סוס העץ מצוי באותו נוף מדברי שבו צעדה שיירה ארוכה של רהיטים אל ״יעד לא ידוע״ מציור אחר של ברגנר. כעת השיירות אינן, וסוס העץ חוזר למקום הנדודים, צופה ּכְעֵד לעבר החלל הריק שיצרה השואה, מייצג את השאלות הגדולות שאין להן פותר. (מתוך המאמר)
Translated title of the contribution | "The Wooden Horse Returns" by Yosl Bergner. An Artistic-literary Analysis on the Background of the Holocaust |
---|---|
Original language | Hebrew |
Pages (from-to) | 233-250 |
Number of pages | 18 |
Journal | מחקרי גבעה: שנתון המכללה האקדמית לחינוך גבעת ושינגטון |
Volume | י"א |
State | Published - 2024 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- Art
- Holocaust, Jewish (1939-1945)
- Holocaust, Jewish (1939-1945), in art
- Toys