Abstract
החל מהתקופה החשמונאית ועד לתקופת מרד בר-כוכבא - פרק זמן של כשלוש מאות שנה - אנו עדים לתופעה של הקפדה יתרה בדיני טומאה וטהרה. המאמר מבקש לבחון את המדדים המאפשרים לתארך תקופה זו, להעריך את עוצמתה ואת הנסיבות שהביאו לפריחתה לאור ניתוח מקורות חז"ל מחד והממצא הארכיאולוגי מאידך. תרומתו של המחקר היא בניסיון לקשור בין כל הראיות שהצטברו בידינו ולהציג תמונה כוללת, על רקע המציאות ההיסטורית. מחבר המאמר טוען שתהליך התפתחות מתקני מים וסניטציה בעולם ההלניסטי והרומי, כגון אמות מים, בתי מרחץ משוכללים ובתי כיסא ציבוריים, וכן המודעות הגבוהה להגיינה האישית והציבורית, עלו בד בבד עם רעיון ה"טהרה" הישראלי והיוו קטליזטור ואמצעי נגיש ליישום האפשרויות של דיני טהרה ביתר הרחבה ובהקפדה יתרה בבחינת "נקיות מביאה לידי טהרה". דבר זה בא לידי ביטוי מעשי בין היתר בהופעת מתקני המקוואות שאפשרו ביתר קלות את קיומם של דיני טהרה גם בקרב השכבות העממיות, ובאופן זה ניתן היה להגשים את האידיאל של "ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות יט ו) (תקציר מתוך המאמר). תגובתו של יצחק מייטליס למאמר מופיעה בגיליון 19: 111-115, תשס"ח, 2008
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 7-27 |
Number of pages | 21 |
Journal | בדד: כתב-עת לעניני תורה ומדע |
Volume | 17 |
State | Published - 2006 |
IHP Publications
- ihp
- Eretz Israel -- History -- 586 B.C.-70 A.D., Exilic and Second Temple period
- Jewish hygiene
- Mikveh
- Purity, ritual (Jewish law)
- ארץ-ישראל -- היסטוריה -- תקופת בית שני (587 לפנה"ס- 70 לספירה)
- היגיינה ביהדות
- טבילה (יהדות)
- טומאה וטהרה (יהדות)
- מקווה טוהרה