משבר כנקודת מוצא לחינוך האדם

שרית שוסהיים

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מציאות משברית היא נקודת מוצא להגותו של יוסף שכטר (1901-1994), שמזהה את האפשרות להתפתחות ולמציאת היסודות העמוקים ביותר בנפש האדם בעמידה מול מציאות של קושי ומשבר. שכטר היה הוגה אקזיסטנציאלי דתי, מחנך ופילוסוף, שהציע דרך שאפתנית ואינטנסיבית להעלות את ערך החיים ולחזק קיום בעל תוכן פנימי אותנטי וחיוני. הגותו היא ביטוי לכיסופיו להתחדשות רעיונית, שתיצור גשר בין מקורות היהדות לבין התודעה המודרנית, ולחיזוק תחושת חיות, משמעות והתעלות בתוך מעגליות החיים. כתביו כוללים כ-500 כותרים, בהם מאמרים וספרים, שעניינם בין השאר פילוסופיה יהודית וכללית, תנ"ך, ספרות חז"ל והחסידות, תורות ממזרח אסיה ועוד. מעיון מעמיק בכתביו, ממחקרים על אודותיו ועל אודות תפיסתו ומשיחות עם כמה מתלמידיו מצטיירת הגות מרתקת ורלוונטית, שעד היום לא נס ליחה. מאמר זה מתבסס על עבודת דוקטורט שנכתבה על תפיסת האדם בהגותו של שכטר (שוסהיים, תשפ"ב). (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)149-159
Number of pages11
Journalעיונים בחינוך: כתב עת לעיון ומחקר בחינוך
Volume24
StatePublished - 2024
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • Adjustment (Psychology)
  • Buber, Martin -- 1878-1965
  • Consciousness
  • Credulity
  • Death -- Psychological aspects
  • Education
  • Education -- Philosophy
  • Essentialism (Philosophy)
  • Meaning (Philosophy)
  • Moral education
  • Philosophical anthropology
  • Schechter, Yosef
  • Stress (Psychology)

Cite this