Abstract
מאמר זה בא לדווח על כלי שפותח בכדי למדוד את המיומנות "השבחה". השבחה הוגדרה כמיומנות לבחור במצרף המתאים של מידע וליישמו בפתרון בעיות, בסיטואציות שונות בזמן ובמקום, ובכך להשביח את המצרף. מיומנות זו עוזרת לאדם לעשות התאמות מורכבות בין רעיונות רחוקים בזמן אמת תוך חידושן, והיא נמצאה כאסטרטגיה יעילה למציאת פתרונות חדשניים לבעיות שאינן מוגדרות היטב (Ill Defined Problems). לצורך בדיקת נוכחותה ושיפורה של מיומנות ההשבחה פותח מבחן אותו אנו מכנים "מצרפים של חדשנות" בשתי גרסאות מקבילות. באמצעותן נאספו נתונים על יכולת ההשבחה של תלמידים בכיתות ו-ז, שעברו תוכנית אימון ממוחשבת לפיתוח המיומנות. כלי המדידה תוקף בהליך שכלל שלושה שלבים: א. תוקף פנים בקרב מומחים ב. מהימנות טפסים מקבילים במחקר מקדים ג. מהימנות אלפא של קרונבך במחקר גופא לפני ואחרי תוכנית האימון. הממצאים מצביעים על כך כי למבחן "מצרפים של חדשנות" נמצאו תוקף, מתאם חיובי מובהק בין שתי הגרסאות ומהימנות גבוהה לכל גירסה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 114-123 |
Number of pages | 10 |
State | Published - 2006 |
IHP Publications
- ihp
- Ability
- Information science
- Problem solving
- School children
- Thought and thinking