מסמכות למנהיגות: שינוי בתפקידו של המורה בעידן הדיגיטלי

מירי בן עמרם

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

בתקופת משבר הקורונה, מערכת החינוך עברה "למידה מקוונת בעזרת אפליקציית "זום" הדיגיטלית, המורים נאלצו להתמודד עם אתגרי ההוראה והלמידה המקוונת בתחום הקוגניטיבי, הרגשי-חברתי והערכי. במחקר בדקנו האם למידה מקוונת היא פתרון זמני, או שהיא תהווה אמצעי נוסף בתהליכי ההוראה והלמידה משגרת הלימודים בעתיד. במחקר בחנו בראיה רב תרבותית, מורים מישראל ומבלארוס בארבעה מדדים: העדפה אישית, יתרונות וחסרונות בהוראה ובלמידה, מדדי ההוראה הטובה (ענין, סדר וארגון) והאינטראקציה בינאישית של המורה עם תלמידים ועמיתים. במחקר השתתפו 201 מורים: 124 מורים מישראל, ו־ 77 מורים מבלארוס. 89% מהמורים בישראל דיווחו, כי יש להם תשתיות ללמידה מרחוק, לעומת 61% מהמורים מבלארוס. בנוסף, 67% מהמורים בישראל שולטים היטב בטכנולוגיה, לעומת 44% מהמורים מבלארוס.למורים מישראל יש העדפה אישית גבוהה יותר בלמידה מקוונת, למרות השקעתם בגיוון אמצעי ההוראה בלמידה. המורים מישראל דיווחו, כי איכות חייהם השתפרה בעקבות המעבר ללמידה מקוונת, בהשוואה למורים מבלארוס. כמו כן, נמצא, כי מורים מישראל הראו רמה גבוהה של אינטראקציה בינאישית עם תלמידים ועמיתים מבית הספר בהשוואה למורים מבלארוס. לא נמצאו הבדלים מובהקים במדדי כדאיות עבור תלמידים וגם לא בממדי ענין, סדר וארגון בהוראה. מורים מישראל מעדיפים למידה מקוונת בהשוואה למורים מבלארוס. מן המחקר עולה, כי הוראה מקוונת אינה תחליף לחינוך המסורתי, אך היא מייצרת מציאות חדשה המאפשרת שיפורים, יתרונות וכדאיות עבור תלמידים ומורים, לצד אתגרים חדשים. הוראה מקוונת יכולה להוות הזדמנות לשינוי ולהשפעה מרחיקת לכת על אופיו של בית הספר ועל הדגשת מקומו כסביבה חברתית בחיי התלמיד. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)227-261
Number of pages35
Journalהלאה
Volume2
StatePublished - 2021
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • Ability
  • Belarus
  • COVID-19 (Disease)
  • COVID-19 Pandemic, 2020-
  • Computer-assisted instruction
  • Education -- Israel -- Administration
  • Educational change
  • Educational leadership
  • Effective teaching
  • Excellence
  • Multiculturalism
  • School children
  • Self-efficacy
  • Teacher effectiveness
  • Teacher-student relationships
  • Teachers
  • Teachers -- Training of
  • Teaching

Cite this