מסורתיות בקרב בני נוער יהודיים בישראל: מה ניתן ללמוד עליה דרך מעקב פעילות ברשתות חברתיות?

ענבר מיכלזון דרורי

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מסה זו מבקשת להאיר מעט על שאלה הנקשרת בדיון אודות גוון המסורתיות בו אוחזים תלמידים בבתי ספר ממלכתיים בישראל. בעוד שספרות המחקר דנה בשאלת הזהות הדתית והחילונית של זרמי החינוך השונים, כמעט ללא התייחסות לגוון המסורתי בו מחזיקים לא מעט תלמידים במערכות החינוך הממלכתיות, אני מראה כי מנקודת מבטם של התלמידים עצמם גוון המסורתיות והפרקטיקות החברתיות שלה תופסות מקום משמעותי דווקא בייצוג העצמי שלהם באינסטגרם, הרחק מהמרחב המוסדי של בית הספר. המאמר מבוסס על מחקר שבחן את שיקופי הזהות של בני נוער ממעמד נמוך ובינוני ברשתות חברתיות דיגיטליות. הממצאים מראים כי פרקטיקות המזוהות עם הגוון המסורתי, בעיקר המסורתי -מזרחי, כמו חגיגות המימונה, נסיעות לקברי צדיקים והתייחסות לקדושת השבת, מופיעות כדפוס חוזר בקרב צעירים ממעמד נמוך ובינוני במרחב האינסטגרמי של ישראל. אנו יודעים כי מסורתיות ומזרחיות שזורות האחת בשנייה אך הממצאים מראים כי ניתן למצוא גוון זה גם בצבעיו האתניים בקרב בני נוער המגיעים ממשפחות אשכנזיות ובוודאי מעורבות. המאמר מראה כיצד מסורתיות עבור בני נוער ישראלים משמשת בזמננו כפרקטיקה חברתית שכיחה, נוכחת ובולטת המוצאת ביטוי בהצגת העצמי הדיגיטלי ברשת, וכל זה כאמור ללא ביטוי ממוסד המשוקע במרחבים החינוכיים הממלכתיים אותם ממלאים בני הנוער בחיי היומיום. אם אין המדובר במרכיב סוציאליזציה המופיע במערכת הבית -ספרית האין בדבר כדי להצביע על מה שניתן לכנות 'מסורתיות דיגיטלית' כגוון המשמש ביטוי למחאה ומרד נעורים? (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)73-79
Number of pages7
Journalעיונים בחינוך:כתב עת לעיון ומחקר בחינוך
Volume23
StatePublished - 2024
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • Youth
  • School children
  • Tradition (Judaism)
  • Religiousness
  • Secularism
  • Education -- Israel
  • Internet -- Psychological aspects
  • Internet -- Social aspects
  • Identity (Psychology)

Cite this