TY - JOUR
T1 - מלחמה בשתי חזיתות: על ממשלת מעבר וסמכויותיה במשבר הקורונה
AU - גולן, שיר
AU - פרבר, שי
N1 - Refereed/Peer-reviewed
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - התפרצות נגיף הקורונה בישראל פגשה מציאות פוליטית מורכבת וייחודית: ארבע מערכות בחירות שהתקיימו בתוך פחות משנתיים, וכהונה של שתי ממשלות מעבר שניהלו את אחד המשברים החריפים בתולדות המדינה. במהלך ניהול המשבר האפידמיולוגי, נקטו ממשלות המעבר צעדים חריפים והטילו הגבלות קשות על הציבור תוך פגיעה, לכאורה, בזכויות חוקתיות ובמנגנונים דמוקרטיים. בשורה של צווים ותקנות, קבעה הממשלה שימוש באמצעים מגבילים שונים: הטלת סגרים, סגירת בתי עסק, מחסומי דרכים ואיכון טלפונים, אשר בימים כתיקונם היו בוודאי נפסלים כבלתי־חוקיים. אומנם, הגבלות מסוימות עשויות להיתפס כ"רע הכרחי", אך בה בעת מדובר בפגיעה אפשרית בזכויות אדם, כגון הזכות לפרטיות, חופש התנועה, חופש העיסוק וחופש הביטוי, שנעשתה בחלקה על ידי ממשלת מעבר. שילוב הנסיבות החריג של משבר אפידמיולוגי קשה ומשבר משטרי־פוליטי שבו ממשלת מעבר שאינה זוכה לאמון הציבור, מחזיקה בסמכויות נרחבות, העצים עוד יותראת הצורך במנגנוני ביקורת יעילים ביחס לכוחה הרב של הרשות המבצעת. על רקע ההתנגשות בין האינטרס הציבורי למנוע את התפשטות הנגיף ובין קיומן ההכרחי של זכויות יסוד, דן המאמר בשאלת היקף סמכויותיה של ממשלת מעבר בשעת חירום. מהו הדין הראוי כאשר ממשלת מעבר, שאינה זוכה לאמון הציבור ושמתחם הסבירות להחלטותיה צר, נזקקת להפעיל סמכויות שעלולות לפגוע בזכויות חוקתיות? לצורך כך, המאמר יערוך בחינה השוואתית של מדינות נוספות שבהן הופעלו סמכויות חירום עם פרוץ משבר הקורונה על ידי ממשלות מעבר. אופן ההתנהלות המוסדית והסמכויות שהוענקו לממשלות מעבר אלו בתקופת המשבר האפידמיולוגי עשוי לשפוך אור עלהמצב המשפטי הרצוי בישראל. על בסיס הבחינה ההשוואתית, ועל רקע מאמציהם של מנגנוני הביקורת לפקח על הרשות המבצעת במשבר הקורונה, יטען המאמר, כי ראוי לשנות את הדין הקיים. לטענתנו, סמכויות מיוחדות, בתקופות מיוחדות (כממשלת מעבר), מצריכות מנגנוני פיקוח מיוחדים. המאמר מבקש להניח תשתית ראשונית לאימוץ מודל משולב הבנוי משני רכיבים מרכזיים: הראשון, מבחין בין דרגות חירום שונות, ומעניק לממשלת מעבר סמכויות אשר משתנות בהתאם לדרגת החירום שהוכרזה; הרכיב השניהוא הקמת גוף ייעודי לשעת חירום, המורכב מנציגי הסיעות מהקואליציה והאופוזיציה בעל סמכויות פיקוח אפקטיביות בשעת חירום. אימוץ מודל זה עשוי לסייע להבטיח שסמכויות החירום יופעלו בסבירות ובמידתיות, תוך מזעור הפגיעה בזכויות. (מתוך המאמר)
AB - התפרצות נגיף הקורונה בישראל פגשה מציאות פוליטית מורכבת וייחודית: ארבע מערכות בחירות שהתקיימו בתוך פחות משנתיים, וכהונה של שתי ממשלות מעבר שניהלו את אחד המשברים החריפים בתולדות המדינה. במהלך ניהול המשבר האפידמיולוגי, נקטו ממשלות המעבר צעדים חריפים והטילו הגבלות קשות על הציבור תוך פגיעה, לכאורה, בזכויות חוקתיות ובמנגנונים דמוקרטיים. בשורה של צווים ותקנות, קבעה הממשלה שימוש באמצעים מגבילים שונים: הטלת סגרים, סגירת בתי עסק, מחסומי דרכים ואיכון טלפונים, אשר בימים כתיקונם היו בוודאי נפסלים כבלתי־חוקיים. אומנם, הגבלות מסוימות עשויות להיתפס כ"רע הכרחי", אך בה בעת מדובר בפגיעה אפשרית בזכויות אדם, כגון הזכות לפרטיות, חופש התנועה, חופש העיסוק וחופש הביטוי, שנעשתה בחלקה על ידי ממשלת מעבר. שילוב הנסיבות החריג של משבר אפידמיולוגי קשה ומשבר משטרי־פוליטי שבו ממשלת מעבר שאינה זוכה לאמון הציבור, מחזיקה בסמכויות נרחבות, העצים עוד יותראת הצורך במנגנוני ביקורת יעילים ביחס לכוחה הרב של הרשות המבצעת. על רקע ההתנגשות בין האינטרס הציבורי למנוע את התפשטות הנגיף ובין קיומן ההכרחי של זכויות יסוד, דן המאמר בשאלת היקף סמכויותיה של ממשלת מעבר בשעת חירום. מהו הדין הראוי כאשר ממשלת מעבר, שאינה זוכה לאמון הציבור ושמתחם הסבירות להחלטותיה צר, נזקקת להפעיל סמכויות שעלולות לפגוע בזכויות חוקתיות? לצורך כך, המאמר יערוך בחינה השוואתית של מדינות נוספות שבהן הופעלו סמכויות חירום עם פרוץ משבר הקורונה על ידי ממשלות מעבר. אופן ההתנהלות המוסדית והסמכויות שהוענקו לממשלות מעבר אלו בתקופת המשבר האפידמיולוגי עשוי לשפוך אור עלהמצב המשפטי הרצוי בישראל. על בסיס הבחינה ההשוואתית, ועל רקע מאמציהם של מנגנוני הביקורת לפקח על הרשות המבצעת במשבר הקורונה, יטען המאמר, כי ראוי לשנות את הדין הקיים. לטענתנו, סמכויות מיוחדות, בתקופות מיוחדות (כממשלת מעבר), מצריכות מנגנוני פיקוח מיוחדים. המאמר מבקש להניח תשתית ראשונית לאימוץ מודל משולב הבנוי משני רכיבים מרכזיים: הראשון, מבחין בין דרגות חירום שונות, ומעניק לממשלת מעבר סמכויות אשר משתנות בהתאם לדרגת החירום שהוכרזה; הרכיב השניהוא הקמת גוף ייעודי לשעת חירום, המורכב מנציגי הסיעות מהקואליציה והאופוזיציה בעל סמכויות פיקוח אפקטיביות בשעת חירום. אימוץ מודל זה עשוי לסייע להבטיח שסמכויות החירום יופעלו בסבירות ובמידתיות, תוך מזעור הפגיעה בזכויות. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,001097056
M3 - מאמר
SN - 2617-3859
VL - יג'
SP - 227
EP - 260
JO - מעשי משפט
JF - מעשי משפט
ER -