Abstract
חיפוש מידע הוא פעולה המתבצעת מדי יום על ידי מיליוני אנשים. הטכנולוגיה הקיימת בימינו מאפשרת איסוף מידע, אחסונו, אחזורו והעברתו במהירות ויעילות כך שבתהליך החיפוש נאספים פרטים רבים על הגולש ולעיתים קרובות נחשפת גם זהותו. באירופה וצפון אמריקה קיים דיון רחב בנושא הפגיעה בפרטיות. תביעות רבות על הפרת פרטיות מוגשות נגד חברות מנועי החיפוש, ובמיוחד גוגל, אך בישראל העיסוק בנושא זה כמעט שאינו מתנהל כלל. מטרת מחקר זה הייתה לבדוק האם ישראלים חוששים לפרטיותם ברשת האינטרנט ועד כמה חשש זה מתבטא בנקיטת אמצעים להגנה על המידע האישי. המחקר מתבסס על התיאוריה של הלן ניסנבאום (Nissenbaum ,2014) התופסת את הפרטיות כתלוית הקשר וקשורה לנורמות התנהגות שאפשר ליישמן גם על סוגי המדיה החדשים, ועל הנחתו של אמיתי עציוני (Etzioni, 1999) לפיה פרטיות צריכה להישקל כנגד ערכים אחרים. שאלון מקוון שהופץ בכמה קבוצות, בדק את המשתנים "חשש לפרטיות", "אמון במנועי חיפוש" "והתנהגות גלישה". בחלק מהשאלון התבקשו המשיבים לדרג את חשיבות הפרטיות לעומת ערכים אחרים. נערכו גם עשרה ראיונות כדי לבדוק את הסיבות לחששות הגולשים לפרטיותם. מן הממצאים עולה, כי קיים קשר בין חשש לפרטיות להתנהגות גלישה. קשר זה חלש אמנם אך נוגד את הספרות המחקרית שנסקרה. כשנבדקה הפרטיות מול ערכים אחרים נמצא, שהמשיבים מוכנים להתפשר על פרטיותם בעיקר כאשר מציבים לעומתה את ערך הביטחון. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 28-45 |
Number of pages | 18 |
Journal | מידעת |
Volume | 9 |
State | Published - 2014 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- Internet -- Psychological aspects
- Internet -- Social aspects
- Privacy
- Search engines