Abstract
הפרעת קשב והיפראקטיביות ADHD (Attention-Deficit Hyperactivity Disorder) ולקויות למידה (Learning disorders) נמצאים במרכז השיח הציבורי מזה זמן, בעיקר בכל הקשור בהשתלבותם המיטבית של ילדים הסובלים מהן במערכת החינוך. ADHD מוגדרת בDSM-V (Diagnostic and Statistical Manual, 2013) כהפרעה בעלת מאפיינים של חוסר קשב, פעלתנות יתר ואימפולסיביות. חשוב שבקביעת האבחנה תהיינה הוכחות שהסימפטומים גורעים מאיכות חייו של המאובחן בתחומים שונים ביניהם תפקוד מקצועי. ההפרעה תורשתית במידה רבה ומאפיינת %5-10 מאוכלוסיית ילדי בית הספר ואינה חולפת בבגרות. לקויות הלמידה הן תבניות ספציפיות של חוזקות וחולשות קוגניטיביות, שבאופן מובחן משפיעות על התפתחות תחומי הישגים מסוימים. בקרב בעלי לקויות אלו, מספר אופרציות קוגניטיביות עשויות להיות פגועות, כמו הבחנה בפרטים, אנליזה וסינתזה, זכירה וחשיבה לוגית; הן בתחום קלט חזותי ושמיעתי והן בתחום פלט של כתיבה, דיבור או שרטוט. בתקופות חיים שונות עשויים להתווסף להפרעה הבסיסית תוצרי לוואי המתבטאים בקשיים רגשיים, חברתיים ואישיותיים שונים וכמו כן נרכשות אסטרטגיות למידה וטכניקות פיצוי מגוונות. גם לקויות אלו הינן בעלות מרכיב תורשתי וממשיכות בבגרות ושכיחותן %10-15 מהאוכלוסייה. עדיין אין שיטה אחידה סטנדרטית לאבחון לקויות למידה המקובלת על כל אנשי המקצוע העוסקים בתחום זה. בין התחומים המרכזיים הקשורים לתחום אבחון הפרעת לקות למידה ניתן למנות את הסוגיות הבאות: הגורמים להפרעה, סוגי לקויות הלמידה, ההגדרה של ההפרעה, מטרת האבחון ותכולת האבחון. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | פברואר 2014 |
Journal | פסיכואקטואליה |
State | Published - 2014 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- Attention-deficit hyperactivity disorder
- Employee selection
- Industrial relations
- Learning disabilities