Activities per year
Abstract
השפעתה הגוברת של הגלובליזציה על מדיניות החינוך מוכרת זה מכבר. השוואות בין-לאומיות חדשות של
ביצועי תלמידים הפכו לאינדיקטורים משמעותיים למדידת איכות מערכת החינוך של מדינות בעולם
)2010, Lingard .)יתרה מזו, השכיחות העולה של מבחנים בין-לאומיים כמו PISA' ,השאלת' מדיניות בין
מדינות והתאמת מדיניות התגברו, ויש לאלו השלכות חשובות וניכרות על רפורמות ויישומן במערכות
חינוך שונות )2013, Benavot & Meyer .)השלכה אחת כזו של מדידות סטנדרטיות היא חיזוק
הלגיטימיות של ההנחה הסמויה כי עולם החינוך איננו מגוון מבחינה תרבותית. אולם קיימים הבדלים
כלכליים, חברתיים ותרבותיים בין תלמידים מערביים ואסיאתיים, למשל, בנוגע לתפיסתם מהי הוראה
ומהי למידה אפקטיבית )2012, Li .)
מטרת המחקר הנוכחי הנה לבחון את ההשפעה של ערכים תרבותיים וחברתיים על ניבוי ביצועים
חינוכיים. באופן ספציפי, המחקר מציע לבחון האם קיימים הבדלים בין מדינות בעלות הישגים גבוהים
במבחני PISA לעומת מדינות בעלות הישגים נמוכים במבחני PISA על-פי מסגרת הערכים התרבותיים של
שוורץ. בנוסף, המחקר הנוכחי בחן אילו מבין הערכים שתוארו על-ידי שוורץ )1999 ,2005 )הוא המנבא
הטוב ביותר של הצלחה במבחני PISA.
המחקר התבסס על מערך נתונים המכיל נתונים מ- Survey Values World) הערכים של שוורץ( וציוני
PISA מ-2012 .המדגם כלל משתתפים מ-33 מדינות מתוך 65 מדינות ה-OECD .ממצאי ניתוחי רגרסיה
הראו כי כאשר תמ"ג )תןצר מקומי גולמי( לנפש משמש כמשתנה בקרה, ערך ה"מסורת" של שוורץ נותר
המנבא הטוב ביותר להצלחה של מדינה בשלושת תחומי הליבה של מבחני PISA( שפה, חשבון, מדעים(.
ייתכן כי מעבר לפער כלכלי, ערכים תרבותיים בכלל, והערך "מסורת" בפרט, הנם בעלי תפקיד משמעותי
בהסבר הישגים אקדמיים של מדינות.
באופן פרדוקסלי, בעוד שגלובליזציה, במקרים מסוימים, הובילה למדיניות חינוכית ולערכים רב-
תרבותיים המאתגרים את המסורת, המסורת עדיין עשויה לשמש לבניית זהות חברתית, לכידות חברתית
וסולידריות לאומית אשר מהווים מרכיבים הכרחיים בעידן הגלובלי הדינמי. על-ידי זיהוי ההשפעה של
ערכים תרבותיים ברמה הלאומית, מחקר זה עשוי לסייע לקובעי מדיניות להפוך את מערכות החינוך
שלהם ליעילות יותר ולרגישות חברתית יותר.
ביצועי תלמידים הפכו לאינדיקטורים משמעותיים למדידת איכות מערכת החינוך של מדינות בעולם
)2010, Lingard .)יתרה מזו, השכיחות העולה של מבחנים בין-לאומיים כמו PISA' ,השאלת' מדיניות בין
מדינות והתאמת מדיניות התגברו, ויש לאלו השלכות חשובות וניכרות על רפורמות ויישומן במערכות
חינוך שונות )2013, Benavot & Meyer .)השלכה אחת כזו של מדידות סטנדרטיות היא חיזוק
הלגיטימיות של ההנחה הסמויה כי עולם החינוך איננו מגוון מבחינה תרבותית. אולם קיימים הבדלים
כלכליים, חברתיים ותרבותיים בין תלמידים מערביים ואסיאתיים, למשל, בנוגע לתפיסתם מהי הוראה
ומהי למידה אפקטיבית )2012, Li .)
מטרת המחקר הנוכחי הנה לבחון את ההשפעה של ערכים תרבותיים וחברתיים על ניבוי ביצועים
חינוכיים. באופן ספציפי, המחקר מציע לבחון האם קיימים הבדלים בין מדינות בעלות הישגים גבוהים
במבחני PISA לעומת מדינות בעלות הישגים נמוכים במבחני PISA על-פי מסגרת הערכים התרבותיים של
שוורץ. בנוסף, המחקר הנוכחי בחן אילו מבין הערכים שתוארו על-ידי שוורץ )1999 ,2005 )הוא המנבא
הטוב ביותר של הצלחה במבחני PISA.
המחקר התבסס על מערך נתונים המכיל נתונים מ- Survey Values World) הערכים של שוורץ( וציוני
PISA מ-2012 .המדגם כלל משתתפים מ-33 מדינות מתוך 65 מדינות ה-OECD .ממצאי ניתוחי רגרסיה
הראו כי כאשר תמ"ג )תןצר מקומי גולמי( לנפש משמש כמשתנה בקרה, ערך ה"מסורת" של שוורץ נותר
המנבא הטוב ביותר להצלחה של מדינה בשלושת תחומי הליבה של מבחני PISA( שפה, חשבון, מדעים(.
ייתכן כי מעבר לפער כלכלי, ערכים תרבותיים בכלל, והערך "מסורת" בפרט, הנם בעלי תפקיד משמעותי
בהסבר הישגים אקדמיים של מדינות.
באופן פרדוקסלי, בעוד שגלובליזציה, במקרים מסוימים, הובילה למדיניות חינוכית ולערכים רב-
תרבותיים המאתגרים את המסורת, המסורת עדיין עשויה לשמש לבניית זהות חברתית, לכידות חברתית
וסולידריות לאומית אשר מהווים מרכיבים הכרחיים בעידן הגלובלי הדינמי. על-ידי זיהוי ההשפעה של
ערכים תרבותיים ברמה הלאומית, מחקר זה עשוי לסייע לקובעי מדיניות להפוך את מערכות החינוך
שלהם ליעילות יותר ולרגישות חברתית יותר.
Translated title of the contribution | A Cross-National examination of the effect of the Schwartz human values on PISA performance assessments |
---|---|
Original language | Hebrew |
State | Published - 2017 |
Event | Annual Conference of Educational Leadership Departments - Oranim College, Kiryat Tivon, Israel Duration: 21 May 2017 → 21 May 2017 |
Conference
Conference | Annual Conference of Educational Leadership Departments |
---|---|
Country/Territory | Israel |
City | Kiryat Tivon |
Period | 21/05/17 → 21/05/17 |
Activities
- 1 Organizing a conference, workshop, ...
-
Annual Conference of Educational Leadership Departments
Benoliel, P. (Participation - Conference participant)
1 Jun 2017Activity: Participating in or organizing an event › Organizing a conference, workshop, ...