מודל פדגוגי-דתי להבניית זהות דתית: בין תיאולוגי לסוציולוגי

אורנה שניידר, דבורה קורט

    Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

    Abstract

    תהליכי הבניית הזהות הדתית של גן החמ"ד במציאות של ריבוי קהילות זהות נבחנו בכל גן באמצעות המבעים השונים של פרקטיקות ושל שיח, וכללו תכני למידה, עיצוב המרחבים הפיזיים של הגן ושיטות הוראה. בכל חמשת הגנים שנבחנו נמצאו שלושה ייצוגים הגמוניים יציבים המהווים את ליבת הזהות של גן החמ"ד. לעומת זאת, איתור הייצוגים העצמאיים הוביל לחשיפת שני מודלים של פדגוגיות דתיות שבאמצעותן מכוננים את הזהות הדתית של גן החמ"ד, בהתאם להשתייכותן הדתית של הקהילות. כל אחד מהמודלים מייצג טרנספורמציה ייחודית שחוללו בטקסטים היהודיים ובטקסים הדתיים, כך שיתאימו לאיפיונה הדתי של קהילת הגן: לאידיאולוגיות, לכוונות ולשאיפות הגלויות והסמויות של קהילת ההורים. שני המודלים, התיאולוגי והסוציולוגי, נעים על פני ציר הזהות הדתית, ומבטאים את חוזקה של הזיקה למודל.
    Original languageHebrew
    Pages (from-to)425-455
    Number of pages31
    Journalעיונים בחינוך:כתב עת לעיון ומחקר בחינוך
    Volume17-19
    StatePublished - 2019

    IHP Publications

    • ihp
    • Early childhood education
    • Identification (Religion)
    • Jewish religious education -- Israel
    • Kindergarten
    • Nursery schools
    • Physical education for children
    • Religious Zionism
    • Religious education

    Cite this