מה בין אוטונומיה ליצירה עצמית בעידן המידע?

אושרי בר-גיל

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

שירותי הטכנולוגיה של גוגל מציעים לנו הצעה מפתה: אנחנו נאציל להם מן המידע והאוטונומיה שלנו, ובתמורה הם יסייעו לנו ליצור תמונות וסרטונים, ובכך יספקו עבורנו יצירת אמנות ב"התאמה אישית" לדרך היצירה שלנו. במאמר זה אדון במצלמת קליפס (Clips) של גוגל, מוצר השייך לשדה הצילום האוטונומי, על מנת להדגים כיצד משתנה תפיסת היצירה העצמית בעידן המידע. היצירה באמצעות המצלמה מדגימה את השינוי בתהליך היצירה בעידן הדיגיטלי והשפעותיו, שבו משתנה לא רק הטכניקה של היצירה אלא היוצר עצמו. הדבר ניכר בפרט בתהליך האצלתם של חלקים מהעצמי שלנו אל ה"עצמי של גוגל", שנוצר באמצעות המידע שאנו מספקים לו ושהוא בה בעת שלנו ולא שלנו, נמצא איתנו אך שייך לענן של גוגל. לטובת תהליך היצירה עלינו להאציל חלקים אשר נהוג לשייך באופן בלעדי לעצמי היוצר — כוונת היצירה (intention), הסוכנות (agency) והרציונליות. לטובת המחקר דגמתי את ביקורות המשתמשים במצלמת הקליפס, כדי להבין באופן פנומנולוגי את חוויית השימוש בה ואת מה שהיא מלמדת על תפיסת העצמי היוצר בעידן המידע. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)101-117
Number of pages17
Journalמבטים : כתב עת לתרבות חזותית
Volume1
StatePublished - 2022

IHP Publications

  • ihp
  • Autonomy (Psychology)
  • Phenomenology
  • Rationalism
  • Self psychology
  • Technology -- Psychological aspects

Cite this