מבראשית לויקרא: השפעת הביבליודידקטיקה על רכישת הקריאה על ידי אסירים פליליים

תומר עינת, עמלה עינת, מאיה גורה, עדי שגב

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מטרתו העיקרית של המחקר הנוכחי, שבוצע בשני בתי סוהר בעלי דרגת ביטחון בינונית בישראל, לבדוק את יעילותה של שיטה ייחודית להוראת הקריאה, ביבליודידקטיקה, בשיפור מיומנויות קריאה בקרב אסירים אנאלפביתים, ובקרב אסירים בעלי מיומנויות קריאה ירודות שאינם דוברי עברית כשפת-אם אשר לא הצליחו לקדמם במסגרות הלמידה הרגילות הנהוגות בבתי הסוהר. המחקר נערך במסגרת קונספציה תאורטית ומחקרית שלפיה ידיעת קרוא וכתוב היא מפתח להשתלבות מוצלחת בחברה הנורמטיבית וכלי אפשרי להקלה על מגוון "כאבי מאסר". ממצאי המחקר מצביעים על הביבליודידקטיקה כשיטה המשפרת במידה ניכרת את רמת הקריאה הטכנית בקרב אסירים בעלי מיומנויות קריאה ירודות שאינם דוברי עברית כשפת-אם, ואת הבנת הנקרא בקרב אסירים אנאלפביתים ובקרב אסירים בעלי מיומנויות קריאה ירודות שאינם דוברי עברית כשפת-אם. מסקנות המחקר הן: (א) הוראת הקריאה בעברית לקבוצות אוכלוסייה של אנאלפביתים ושל קוראים מתקשים, באמצעות עיבוד רב-חושי ורגשי של טקסט המספק ללומדים הקשרים משמעותיים לחומרי הלימוד, תורמת לקליטת מיומנות הקריאה; (ב) לשיטת הביבליודידקטיקה פוטנציאל רב בשיפור איכות חייהם של אסירים בוגרים בכלא - בשל יכולתה להקל חלק ממכאובי המאסר, ובסיוע לשיקומם של האסירים ולקליטתם המוצלחת המחודשת בחברה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)183-205
Number of pages23
Journalקרימינולוגיה ישראלית
Volumeו
StatePublished - 2017

IHP Publications

  • ihp
  • Language acquisition
  • Literacy
  • Prisoners
  • Reading
  • Reading comprehension

Cite this