Abstract
במאמר זה מוצע מודל חדש של תהליכי הגדרה - הדרך בה המערכת המשפחתית מגדירה ומעצבת את המתבגר. במאמר קודם הראו המחברים כיצד שחרור המתבגר מתהליכי הגדרה הגנתיים צריך להיות מלווה בתהליך משלים של בניית ייצוגי העצמי. במאמר זה נבחן מחדש מושג תהליכי ההגדרה לאור התפיסה הדיאלקטית שבאה לביטוי בספרות ההתייחסותית או האינטרסובייקטיבית העכשווית. תוך שימוש בתפיסה זו מוצגים שני אופנים של תהליכי הגדרה: אלה המתרחשים במגע בין העקרונות-מארגני-החוויה של האדם לבין אלה של חברי המערכת בה הוא חי, להם קראו המחברים תהליכי הגדרה אינטרסובייקטיביים הדדיים (MUTUAL INTERSUBJECTIVE DELIEATION), ואלה הנבנים מתוך שהית העצמי עם עצמו באופן חסר קשר ומשולל הקשר, להם קראו המחברים תהליכי הגדרה עצמיים מונאדיים (SELF-DETERMINED-MONADIC-DELINEATION. נבחנת האינטראקציה בין שני אופני הגדרה אלה ואת המתח הדיאלקטי הנוצר ביניהם ומשמעותו. מתח זה והדרך בה מתרחשים התנועה והמגע בין שני קטבים בסיסיים אלה של התפתחות האישיות מוצג כמרכיב מהותי בהתפתחות הבריאות והפסיכופאתולוגיה של הנער ושל המשפחה
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 156-163 |
Number of pages | 8 |
Journal | שיחות: כתב-עת ישראלי לפסיכותרפיה |
Volume | 18 |
Issue number | 2 |
State | Published - 2004 |
IHP Publications
- ihp
- Adolescent psychology
- Definition (Philosophy)
- Object relations (Psychoanalysis)
- Parent and teenager