Abstract
פרק זה מציע תשתית מושגית לבחינת הסוגות, דן במושג הסוגה, תוך התייחסות לנקודת הזמן שבה התחילה האנושות למיין את הכתיבה ולאופן שבו נקבע המיקום הרם או השפל של סוגה זו או אחרת בשדרה המעמדית. נקודת המוצא של המבוא המושגי היא ההבחנה בין ספרות "טובה" לבין ספרות פופולרית. המחבר דוד לוין עוסק בשאלת מעמדו של הספר בחברה עתירת מדיה ושואל האם הפופולרי מכלה את תרבות הספר, מהו בכלל אותו פופולרי ואם מדובר במילת גנאי. הפרק סוקר ומדגים כמה גישות לדיון ביצירות פופולריות, כמו הגישה הפורמליסטית, המדגישה מאפיינים מבניים חוזרים, לעומת הגישה הביקורתית הרואה בעצם קיומם של מאפיינים קבועים ביצירות ספרותיות תכונה שלילית. מנקודת ראות ביקורתית, שמירה על מאפיינים שגורים פירושה הסכמה עם הסדר הקיים. הפרק סוקר גם את הגישות הרואות בספרות ענף ייצור, עם תעשיינים בעלי אסטרטגיות שיווק והפצה של מגמות ואופנות תרבותיות. הסוגיה של רווח כספי מאומנות מובילה לדיון בפרמטרים להגדרת איכות של ספרות. האם כוונה מסחרית דנה את היצירה לביזוי? האם יצירתיות וחדשנות הן הכרח, או שיש דרגות חופש גם בתוך הכתיבה השבלונית. שאלה נוספת נוגעת לקהל של התרבות הפופולרית: האם זהו קהל חלש ופסיבי, או בררן ואקטיבי? (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | סוגות בספרות הפופולרית |
Editors | ארנת טורין, שי רודין |
Place of Publication | תל אביב |
Publisher | מכון מופ"ת |
Pages | 13-38 |
Number of pages | 26 |
ISBN (Print) | 9789655302295 |
State | Published - 2024 |
Externally published | Yes |
IHP Publications
- ihp
- Popular literature
DanaCode
- danacode
- 076900002581