Abstract
טיקטוק היא פלטפורמה להעלאת סרטוני וידאו קצרים המתפקדת כרשת חברתית פופולארית וזמינה למשתמשים במתכונתה הנוכחית מאז שנת 2018 .הלמידה מבוססת הווידאו נחקרה ונכתבו עליה מאמרים רבים ומגוונים, אך חקר הלמידה באמצעות הפלטפורמה של טיקטוקנ מצא בתחילת דרכו. מטרת מחקר זה היא לשרטט תמונת מצב מעודכנת של המחקר האקדמי העוסק בשילוב סרטוני טיקטוק לצורכי למידה והוראה ולהצביע על היתרונות והאתגרים שהוא מעמיד בפני אנשי הפדגוגיה. כדי למפות באופן שיטתי את המחקרים שכבר עסקו בנושא ולהצביע על פערים במחקר הקיים, נבחרה סקירת היקף (review scoping) כשיטת המחקר המתאימה. לסקירת ההיקף אותרו 29 מאמרים רלוונטיים, אשר פורסמו החל משנת 2019 ועד תחילת שנת 2022 .ממיפוי המאמרים הללו עלה כי שיעור גבוה מהם התבססו על מחקרים שנעשו באינדונזיה, כי חלקם הגדול עוסקים בלימודים באקדמיה וכי רבים מהם עוסקים בלימוד אנגלית כשפה זרה. בין היתרונות שזכו להתייחסות במחקרים ניתן למנות את העלאת העניין בלמידה וההנאה ממנה, העלייה בהישגים הלימודיים, העלייה במוטיבציה ללמידה, עידוד למידה פעילה, עידוד יצירתיות ופשטות ההפעלה מבחינה טכנולוגית. המחקרים התייחסו גם לחסרונות ולחששות הקשורים לתופעות לוואי הנגרמות מעצם החיבור לטיקטוק, כמו בזבוז זמן, הפרעה לריכוז בלימודים וחשיפה לתכנים לא מתאימים. המחקר לגבי שילוב טיקטוק בתהליכי הוראה ולמידה נמצא בתחילת דרכו, ויש מקום להמשיך ולבצע מחקרים וסקירות בנושא כדי להבין את התופעה לעומקה. (מתוך המאמר)
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הדיגיטלי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ בעריכת: דורית אולינק-שמש, אינה בלאו, ניצה גרי, אבנר כספי, יעל סידי, יורם עשת-אלקלעי,יורם קלמן, איל רובין) |
Place of Publication | רעננה |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה, מרכז המחקר לשילוב טכנולוגיות בהוראה ע"ש צ'ייס |
Pages | 18 (2023), 31ע-43ע |
Number of pages | 26 |
State | Published - 2023 |
IHP Publications
- ihp
- Digital media
- Learning
- Mobile apps
- Teaching
- Television film