Abstract
מאמר זה מתאר מחקר המתמקד בפרויקט חדשני בו צוידו כל תלמידי כיתות ו'-ז' (230) וכל המורים (63) בשלושת בתי הספר ביישוב אחד, במחשבים ניידים אישיים. הלמידה מתקיימת במרחב "קמפוס לימודי וירטואלי". זהו תהליך ייחודי בו מתקיים תקשוב בהוראה ובלמידה כחלק משגרת עבודה ומשפיע על כלל היישוב כקהילה העוברת שינוי. המחקר נועד לבחון את תהליכי ההוראה והלמידה בסביבה עתירת טכנולוגיה. המחקר התמקד באפיון אסטרטגיות ההוראה בהן נוקטים המורים, תכנון השיעור והאינטראקציה מורה-תלמיד ובמאפייני הלמידה, בעיקר בהיבט של ארגון המידע, פיתוח ידע ומוטיבציה ללמידה. המחקר שילב שיטות מחקר כמותיות ואיכותיות וכלי המחקר כללו: שאלונים, ראיונות, תצפיות וניתוח סביבות הלמידה. מניתוח ראשוני של הממצאים עולה כי מורים מדווחים שהסביבה המתוקשבת אכן מאפשרת להם נקיטת אסטרטגיות הוראה מגוונות תוך מתן מענה ליכולות, ולצרכים האישיים של התלמידים. ממצא זה משקף את העוצמה של הסביבה המתוקשבת והקמפוס הווירטואלי אשר מאפשרים שקיפות של מהלך ההוראה והלמידה לכל דורש. מצב זה מחייב את המורה להיות מסודר יותר, ברור יותר מבחינת מטרותיו ואמצעי ההוראה, ובעיקר להוכיח יכולות הוראה טובות יותר. התלמידים מדווחים על עליה ביישום מיומנויות של ארגון מידע ופיתוח ידע וכי הסביבה המתוקשבת מאפשרת להם לארגן טוב יותר את הלמידה. מהממצאים עולה כי שילוב המחשב הנייד האישי בשגרת הלמידה השפיעה בעוצמה שונה אצל תלמידים שונים על המוטיבציה ללמידה. (מתוך המאמר).
Original language | Hebrew |
---|---|
Title of host publication | האדם הלומד בעידן הטכנולוגי: כנס צ'ייס למחקרי טכנולוגיות למידה (קובץ) |
Publisher | האוניברסיטה הפתוחה ושה"ם |
Pages | 107-114 |
Number of pages | 8 |
State | Published - 2008 |
IHP Publications
- ihp
- Computer-assisted instruction
- Laptop computers
- Motivation in education
- School children
- Teachers
- Teaching -- Aids and devices
- Teaching -- Methods