Abstract
לסיכום, ממצאי המחקר העידו כי בכל שלוש קבוצות הגיל (לפני ואחרי גיל
ההתבגרות) מערכות הזיכרון הפרוצדורלית והדקלרטיבית תרמו באופן שונה
ובאופן דינמי לרכישת כל אחד ממרכיבי החוק המומצא. תוצאות ניסוי זה
תומכות בדעה שבהינתן תנאי למידה דומים יש לעלייה בגיל השפעה חיובית על
היכולת ללמוד שפה (ראו סקירה אצל .)Snow, 2002 הממצאים מצביעים על
האפשרות שהיכולת לנצל את מערכת הזיכרון הפרוצדורלית ללמידת פריטים
חוזרים של חוק מורפולוגי, כמו גם הכללת המרכיב הפונולוגי שבחוק לפריטים
חדשים, משתפרת בגילים 12-8 ובבגרות הצעירה. שיפור זה בביצוע עם העלייה
בגיל דומה לשיפור שנמצא בלמידת רצף תנועות המבוצע באצבעות היד שדווח
עליה לעיל. עם זאת, ניסוי שפתי זה תרם לחידוד ההבדל בין המטלה המוטורית
(הפשוטה) לבין המטלה השפתית (המורכבת) על ידי הדגשת תרומתה של מערכת
הזיכרון הדקלרטיבית ללמידה השפתית. היכולת להשתמש במערכת הזיכרון
הדקלרטיבית על מנת לגלות באופן מפורש את המרכיב הסמנטי של החוק נמצאה
כאן כמוגבלת רק ללומדים בוגרים יחסית, בני ה־ 12 והמבוגרים, עם יתרון ברור
למבוגרים. ממצאים אלה תומכים בהשערה שלפיה מגבלות כלליות של מערכת
הלמידה האנושית עומדות גם בבסיס למידת שפה
ההתבגרות) מערכות הזיכרון הפרוצדורלית והדקלרטיבית תרמו באופן שונה
ובאופן דינמי לרכישת כל אחד ממרכיבי החוק המומצא. תוצאות ניסוי זה
תומכות בדעה שבהינתן תנאי למידה דומים יש לעלייה בגיל השפעה חיובית על
היכולת ללמוד שפה (ראו סקירה אצל .)Snow, 2002 הממצאים מצביעים על
האפשרות שהיכולת לנצל את מערכת הזיכרון הפרוצדורלית ללמידת פריטים
חוזרים של חוק מורפולוגי, כמו גם הכללת המרכיב הפונולוגי שבחוק לפריטים
חדשים, משתפרת בגילים 12-8 ובבגרות הצעירה. שיפור זה בביצוע עם העלייה
בגיל דומה לשיפור שנמצא בלמידת רצף תנועות המבוצע באצבעות היד שדווח
עליה לעיל. עם זאת, ניסוי שפתי זה תרם לחידוד ההבדל בין המטלה המוטורית
(הפשוטה) לבין המטלה השפתית (המורכבת) על ידי הדגשת תרומתה של מערכת
הזיכרון הדקלרטיבית ללמידה השפתית. היכולת להשתמש במערכת הזיכרון
הדקלרטיבית על מנת לגלות באופן מפורש את המרכיב הסמנטי של החוק נמצאה
כאן כמוגבלת רק ללומדים בוגרים יחסית, בני ה־ 12 והמבוגרים, עם יתרון ברור
למבוגרים. ממצאים אלה תומכים בהשערה שלפיה מגבלות כלליות של מערכת
הלמידה האנושית עומדות גם בבסיס למידת שפה
Translated title of the contribution | Skill Acquisition and the Formation of Long Term Memory in Children and in Adults: Is the Process More Effective in Children? |
---|---|
Original language | Hebrew |
Title of host publication | אוריינות ושפה: |
Subtitle of host publication | יחסי גומלין, דו-לשוניות וקשיים |
Editors | דורית ארם, עפרה קורת |
Place of Publication | ירושלים |
Publisher | מאגנס |
Chapter | 6 |
Pages | 109-125 |
Number of pages | 17 |
ISBN (Print) | 9789654935364 |
State | Published - 2011 |