להתבגר ולהתגבר - הקשר בין מאפייני החשיפה של בני נוער לאירועי מלחמת לבנון השנייה לתגובות המצוקה שלהם שנה לאחר סיומה

אוהד גרין, תמר לביא, רחל דקל

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

המחקר המדווח במאמר בדק את ההשלכות הנפשיות של מלחמת לבנון השנייה בקרב מתבגרים ישראלים, כפי שבאו לידי ביטוי בתסמונת פוסט-טראומטית, מצוקה פסיכיאטרית נלווית ושביעות רצון מהחיים כשנה לאחר סיום המלחמה. כמו כן בחן המחקר את תרומתם של מגדר, חשיפה לאירועים טראומטיים בעבר וחשיפה מסוגים שונים לאירועי המלחמה להסתגלות הנפשית של המתבגרים. תוצאות המחקר הראו כי כ-%14 אחוז סבלו ממצוקה פוסט-טראומטית מתונה עד חמורה, וכי המצוקה הנפשית הנלווית נמצאה ברמות הנורמה. נמצא כי פרט לחשיפה ישירה לטילים, גם צפייה בסיקורי החדשות, היכרות עם אנשים שנפגעו ורמה גבוהה של פחד בזמן המלחמה קשורים למצוקה הנפשית. בנוסף נמצא כי בנות וכן תלמידים שעברו אירועים טראומטיים מוקדמים דיווחו על מצוקה גבוהה יותר. מממצאי המחקר עולה כי מרבית המתבגרים הפגינו עמידות. עם זאת אין להסתפק בהתערבויות לאחר האירוע ויש לגלות ערנות כלפי תלמידים אשר ממשיכים לגלות סימני מצוקה. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Pages (from-to)35-59
Number of pages25
Journalמפגש לעבודה חינוכית-סוציאלית
Volume31
StatePublished - 2010

IHP Publications

  • ihp
  • Adjustment (Psychology)
  • Adolescent psychology
  • Lebanon War, 2006
  • התמודדות (פסיכולוגיה)
  • לחץ פסיכולוגי במתבגרים
  • מלחמת לבנון השנייה
  • מתבגרים והתבגרות -- היבטים נפשיים

Cite this