להקשיב לקולות של אחרים: רב־תרבותיות בתוכנית הסבת אקדמיים להוראה

מירית ישראלי, אסנת קליימן, ורד פלפל-קיסר, רים אבו-לבן

Research output: Contribution to journalArticlepeer-review

Abstract

מרחב מפגש טבעי (Encounter of Space Nutural ) נוצר כשאנשים מקבוצות שונות נפגשים כדי להשיג מטרה אישית דומה שאינה תלויה בחיבור עם האחר. המפגש מייצר הזדמנות לעסוק ביחסים היום-יומיים בין הקבוצות. מוסדות להשכלה גבוהה יכולים להתערב בתוצאות מפגש במרחב טבעי שכזה ולסייע ביצירת שינוי לטווח ארוך ברמת הידע, בעמדות ובהתנהגות של חברי קבוצה אחת כלפי הקבוצה 'האחרת'. המחקר הנוכחי בחן את ההזדמנות שנוצרה בלימודי הסבת אקדמאים להוראה, המשותפים לסטודנטים מקבוצות שונות ־ יהודים ובדווים. לצד לימודי הפדגוגיה, הלימודים מתמקדים בחקר זהות אישית ומקצועית בראייה רב–תרבותית. המחקר התמקד בניתוח תוצרי הלמידה, במטרה ללמוד על תפיסות הסטודנטים כלפי 'האחר' ולבחון את ההשלכות של תהליך ההוראה בהכשרת מורים בקבוצה מעורבת. בלב המחקר מוצג מנעד בן חמש רמות לסוגי קבלה של האחר בקרב הסטודנטים, החל מחוסר קבלה ועד לקבלה שוויונית. המנעד נשען על מודלים רב–תרבותיים הקיימים בספרות המחקרית, אך מוסיף עליהם את התפיסות הייחודיות של סטודנטים הלומדים יחד בחברה רב–תרבותית לקראת הכשרתם להיות אנשי חינוך. המחקר תורם לתאוריה העוסקת ברב–תרבותיות בהשכלה הגבוהה בדגש על סטודנטים להוראה, וכן לשדה הנחקר באמצעות גישות ייחודיות בהוראה רב–תרבותית, שיסייעו לשיפור תהליכי ההוראה והלמידה בהכשרת מורים בהיבטים הפדגוגיים-חינוכיים והרב–תרבותיים. (מתוך המאמר)
Original languageHebrew
Journalבמעגלי חינוך: מחקר, עיון ויצירה
StatePublished - 2023
Externally publishedYes

IHP Publications

  • ihp
  • College graduates
  • Dialogue
  • Education, Higher
  • Multicultural education
  • Multiculturalism
  • Occupational retraining
  • Other (Philosophy)
  • Social acceptance
  • Student teachers
  • Teachers -- Training of
  • Universities and colleges

Cite this