Abstract
בפירוש של רש"י לתלמוד הבבלי יש פרטים כרונולוגיים והיסטוריוגרפיים רבים על אודות אמוראי בבל. ניתוח הדעות ההיסטוריוגרפיות שרש"י מביא בפירושו לתלמוד העלה שתי מסקנות: א) כמחצית מכלל המידע הכרונולוגי שבפירושיו אינה עולה בקנה אחד עם הכרוניקה וההיסטוריוגרפיה של הגאונים - "סדר תנאים ואמוראים" ואיגרת רב שרירא גאון. ב) מכלל הידיעות שהעלה רש"י נראה שאת הידיעות הוא דלה על פי הבנתו את סוגיות התלמוד. מסקנות אלו מחייבות בדיקה מחודשת של הנחות היסוד בשאלת הזיקה בין פירושי רש"י לתלמוד ובין הכרוניקה וההיסטוריוגרפיה של הגאונים. חלקו הראשון של המאמר מוקדש לבחינה מחודשת של ידיעות כרונולוגיות והיסטוריוגרפיות באמצעות ניתוח והצלבה עם סוגיות הבבלי ועם "סדר תנאים ואמוראים" ועם איגרת רב שרירא גאון. מוצגות הבעיות העולות מפירושו של רש"י לתלמוד ומוכח שרש"י הסיק את ידיעותיו מתוך סוגיות התלמוד ומתוך דרך פירושו. בחלקו השני מתמקד המאמר בבחינת הטענה שרש"י השתמש באגרת רב שריריא גאון וממנה הוא שאב את עיקר המידע הכרונולוגי וההיסטוריוגרפי על אודות אמוראי בבל.
Original language | Hebrew |
---|---|
Pages (from-to) | 55-73 |
Number of pages | 19 |
Journal | JSIJ |
Volume | 6 |
State | Published - 2007 |
IHP Publications
- ihp
- Amoraim
- Chronology
- Geonic literature
- Jews -- Historiography