TY - JOUR
T1 - כמה פעמים קידש הכהן הגדול את ידיו ורגליו ביום הכיפורים? על מסורת נוסח המשנה בארץ ישראל ובבבל
AU - מרקוס, יוסף
N1 - המאמר נערך מתוך עבודת הדוקטורט של מחבר המאמר: י' מרקוס, עבודת הכהן הגדול ביום הכיפורים במקורות התנאיים, חיבור לשם קבלת תואר "דוקטור לפילוסופיה", בהנחיית ד"ר אהרן עמית וד"ר ברק כהן, אוניברסיטת בר אילן, רמת גן תשע"ט.
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - חלוקת עדי הנוסח של המשנה למשנת ארץ ישראל ולמשנת בבל, וליתר דיוק לנוסח המשנה שרווח בארץ ישראל לבין זה שרווח אצל אמוראי בבל, היא מאבני היסוד של חקר נוסח המשנה. כפי שהדגיש יעקב זוסמן, למעשה אין לדבר על 'המסורת הארץ ישראלית' אלא על משניות 'מטיפוס ארצישראלי' שהרי גם בארץ ישראל וגם בבבל התהלכו מסורות שונות זו לצד זו. דוד רוזנטל הראה שפעמים רבות 'נוסח בבל' הוא למעשה עדות למסורת נוסח מקבילה שהתהלכה בארץ ישראל והגיעה לבבל. רוזנטל אף טען שיש שינויים שחלו בנוסח המשנה לאחר ימיו של רבי וחדרו דווקא לכתבי היד מן הטיפוס הארץ ישראלי, כך שנמצא שדווקא הענף הבבלי משמר את הנוסח המקורי של משנת רבי. מאמר זה עוקב אחר נוסח משנת כיפורים (יומא) באשר למספר הפעמים שהכהן הגדול קידש את ידיו ורגליו במהלך סדר העבודה. נושא זה נידון בקצרה במחקר, אך הוא דורש דיון חדש על בסיס מקורות רבים שלא הובאו בחשבון. כפי שאראה, בעניין זה ישנו הבדל מהותי בין עדי הנוסח של המשנה. דיון זה מצטרף לדיון המחקרי הכללי על נוסח המשנה בארץ ישראל ובבבל ,בעיקר בנוגע למקורותיו של נוסח המשנה שהגיע לבבל. (מתוך המאמר)
AB - חלוקת עדי הנוסח של המשנה למשנת ארץ ישראל ולמשנת בבל, וליתר דיוק לנוסח המשנה שרווח בארץ ישראל לבין זה שרווח אצל אמוראי בבל, היא מאבני היסוד של חקר נוסח המשנה. כפי שהדגיש יעקב זוסמן, למעשה אין לדבר על 'המסורת הארץ ישראלית' אלא על משניות 'מטיפוס ארצישראלי' שהרי גם בארץ ישראל וגם בבבל התהלכו מסורות שונות זו לצד זו. דוד רוזנטל הראה שפעמים רבות 'נוסח בבל' הוא למעשה עדות למסורת נוסח מקבילה שהתהלכה בארץ ישראל והגיעה לבבל. רוזנטל אף טען שיש שינויים שחלו בנוסח המשנה לאחר ימיו של רבי וחדרו דווקא לכתבי היד מן הטיפוס הארץ ישראלי, כך שנמצא שדווקא הענף הבבלי משמר את הנוסח המקורי של משנת רבי. מאמר זה עוקב אחר נוסח משנת כיפורים (יומא) באשר למספר הפעמים שהכהן הגדול קידש את ידיו ורגליו במהלך סדר העבודה. נושא זה נידון בקצרה במחקר, אך הוא דורש דיון חדש על בסיס מקורות רבים שלא הובאו בחשבון. כפי שאראה, בעניין זה ישנו הבדל מהותי בין עדי הנוסח של המשנה. דיון זה מצטרף לדיון המחקרי הכללי על נוסח המשנה בארץ ישראל ובבבל ,בעיקר בנוגע למקורותיו של נוסח המשנה שהגיע לבבל. (מתוך המאמר)
UR - https://uli.nli.org.il/discovery/search?vid=972NNL_ULI_C:MAIN&query=lds05,contains,1240851
M3 - מאמר
SN - 1565-7388
VL - 20
SP - 1
EP - 11
JO - JSIJ
JF - JSIJ
ER -